groene thee

Author:
Benni
Posted:
za, 05/13/2006 - 14:40
hallo allemaal,

Ik ben in het dagelijks leven erg streng aan het dieëten.
Nu wilde ik groene thee in mijn dagelijkse voeding opnemen.
Ik heb ooit gehoord dat het veelvuldig drinken van thee nadelig is voor je gebit (je tanden zouden wat geler kleuren). Wie weet of dit idd het geval is? Heeft het veelvuldig drinken van groene thee negatieve gevolgen voor je gebit?

Alvast bedankt voor het lezen!
Geke

Van veelvuldig thee drinken kunnen je tanden inderdaad iets verkleuren, maar dat is eigenlijk bij alle voedingsmiddelen zo, naarmate je ouder wordt worden je tanden daardoor ook wat donkerder. Het belangrijkste wat thee veroorzaakt is de theeaanslag. Dat is ook wat donkerder, maar kun je net als rookaanslag gewoon weg laten halen door de tandarts of mondhygienist. Wel is het ook zo dat vruchtentheeen minder goed voor het gebit zijn dan normale thee, omdat deze zuurder zijn. Ook van groene thee heb ik onlangs gehoord dat dit een behoorlijk zure thee is. Dat houdt in dat het je bovenste laagje van je glazuur wat op kan lossen, waardoor je bijvoorbeeld door poetsen of iets te eten dit kunt laten verdwijnen. Dit heet erosie. Van veel vruchtensap drinken krijg je ditzelfde effect. Om dit effect zoveel mogelijk te beperken is het goed om zure dranken zoveel mogelijk te beperken en als je erna gaat tandenpoetsen, kun je het beste spoelen met melk, of met water omdat melk vaak niet lekker er achteraan is door de smaak.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
zo, 05/14/2006 - 17:09 Permalink
dj

Groene thee behoorlijk zuur? Mhhh, verbaast me eerlijk gezegd.

Ik denk wel dat het minder verkleuring geeft dan normale (gefermenteerde) thee. Volgens mij ontstaan door fermenatie tannines.. stoffen die een verkleurende eigenschap hebben. Tan=bruin in het Engels he .., alhoewel tannines ook geel kunnen zijn.
za, 05/27/2006 - 06:39 Permalink
elisa1946

Er zijn echter ook onderzoeken die stellen dat groene thee goed is voor het tandvlees!

Dat klopt. Mijn tandarts is enthousiast over mijn tandvlees. Sterk tandvlees, bloedt nooit. Ik drink al jarenlang groene thee en mijn tanden zijn ...wit..ik snoep praktisch nooit.
wo, 10/18/2006 - 09:58 Permalink