Welk recht heb je als patient?

Author:
biancaatje
Posted:
ma, 05/15/2006 - 12:23
Ik vind het altijd echt hartstikke eng bij de tandarts..
ik heb sinds een tijdje een nieuwe tandarts..
en bij mn 2e afspraak ging ie links allebei boven en onder de verstandkiezen trekken..
ik zat daar echt zowat te hyperventileren in die stoel..
ik durf ook al nooit alleen..
ik vraag altijd of er iemand met me mee gaat..
maar mn tandarts wil nu dus ook nog steeds boven en oner de verstandkiezen rechts trekken..
maar dat wil ik niet...want van de linker kant heb ik 2 weken hartstikke pijn gehad...
dat heb ik ook tegen mijn tandarts gezegd...
maar ik krijg het idee dat hij die kiezen toch nog steeds wil trekken..

heb ik dan niet eens het recht om te zeggen dat ik dat niet wil?
zolang ik er geen last van heb?

wie kan mij hier een antwoord opgeven..
dan kan ik hiermee naar mn tandarts..
want hij kan mij niks verplichten vind ik!
minique

Ik begrijp je angst helemaal, zeker als het de vorige keer al niet meeviel met napijn. En uit eindelijk kan je tandarts het je niet verplichten, denk ik. Maarrrrr...
Toch denk ik ook dat je er vanuit moet gaan dat je tandarts het beste met je voor heeft. Mogelijk heeft hij zaken gesignaleerd waardoor hij problemen verwacht. Je kunt natuurlijk wachten jij er last van krijgt, maar welke complicaties had je kunnen voorkomen door zijn advies op te volgen? Denk je niet dat je dan ook een hele tijd klachten hebt (wellicht langer dan 2 weken)? En kun je dan 'eisen' dat de tandarts je op korte termijn van de klachten afhelpt?

Wellicht helpt het als je je tandarts heel specifiek vraagt waarom hij de kiezen wil trekken. Begrijpen waarom hij het wil (welke problemen hij voorziet), kan ervoor zorgen dat je accepteert dat het moet gebeuren ook al is het misschien geen pretje.

Verder denk ik: de vorige keer had je 2 weken erna last. Mensen zijn geneigd om naar die negatieve ervaring te blijven kijken en dat als referentiekader te gebruiken, maar het kan ook anders: het kan ook reuze meevallen de volgende keer!

In de WGBO staan rechten en plichten van patiënten. Je kunt er o.a. het onderstaande in terugvinden.
De plichten van de patiënt
De patiënt moet de zorgverlener goed, eerlijk en volledig op de hoogte stellen van zijn problematiek. Met juiste en volledige informatie kan de zorgverlener sneller en beter een diagnose stellen en kan hij beter zorg verlenen. Dit klinkt logisch en redelijk, maar vaak worden uit schaamte, gemakzucht of onverschilligheid, of in de overtuiging dat het onbelangrijk zaken verzwegen of anders voorgesteld. De patiënt moet zo veel mogelijk met de zorgverlener meewerken en adviezen opvolgen. Een andere belangrijke plicht van de patiënt is de zorgverlener te betalen.

Zie ook: http://www.hulpgids.nl/wetten/wgbo.htm

Sterkte ermee!

:smt006 Monique
ma, 05/15/2006 - 13:09 Permalink