Ik woon in Peru en daar is op 3 april jl. een van mijn kiezen getrokken (de eenna achterste links boven (had al geen verstandskiezen meer). Nu zou ik graag weten hoe lang ik minimaal moet wachten voordat er aan een brug cq. implantaat wordt begonnen. Maar belangrijker nog hoe lang kan het maximaal wachten? Waar ik woon is geen goede tandheelkundige hulp en graag zou ik tot terugkomst in NL (begin 2007) wachten. Kan dat zonder problemen van "wandelende" tanden etc.?
Alvast bedankt voor het meedenken,
Pieter van Waarden
Tarapoto, Peru
Alvast bedankt voor het meedenken,
Pieter van Waarden
Tarapoto, Peru
Het betreft de twéé-zeven meen ik dan.
Een brug kan niet, omdat hij vrij zou moeten eindigen en dat kan alleen de andere kant op. Ook dan is het toch een twijfelachtige benadering maar dat speelt hier dus niet.
Het ideaal is toch om snel met een implantaat te beginnen, omdat er in de eerste periode na de extractie vaak bot verloren gaat. Begin 2007 dan zit je middenin de periode waarin vaak het meeste bot verloren gaat. Botverlies is over het algemeen het belangrijkste om rekening mee te houden, als het is optreedt dan is dat middels een extra operatie vaak ook wel weer op te lossen, maar het kost wat wel extra tijd en geld.
De extractiewond moet wel een beetje helen, ik dacht een maand of iets in die orde van grootte maar dat is bij jou al klaar denk ik.
Kijk of er door wachten problemen kunnen optreden is vanaf het forum niet te zeggen, maar meestal is een implantaat wel mogelijk na een maand of 8 zonder grote problemen. Toch kunnen er contraindicaties zijn, als je tandvlees niet gezond is bv maar er zijn er een paar meer. Ook dat is zo niet te beoordelen.
Waarom wil je een implantaat daar?
Dus de vraag is een beetje hoe Pieter het bedoelt:
- is het nu de 1 na achterste kies? (dan is het de 26)
of
- was het de 1 na achterste kies toen de verstandskiezen er nog zaten? (dan is het de 27)
Waar met een implantaat vanwege het botverlies liever zo snel mogelijk wordt begonnen (wat natuurlijk wil niet zeggen dat het uitgesloten is om later te beginnen, zie ook DJ's stukje), is het met een brug vaak weer zo dat ze liever een maand of 3-4 wachten zodat het bot al wat is geslonken en de dummy (= de 'kies' die op de lege plek komt) zo kan worden gevormd dat die beter aansluit op het tandvlees.
Ik denk trouwens niet dat tanden zo heel erg snel aan de wandel gaan.
:smt006 Monique