apex

Author:
kristin.smets
Posted:
ma, 05/22/2006 - 19:18
Hoi,

Mijn tandarts beweert dat er meestal geen apex wordt uitgevoerd op de kiezen achteraan (hier heb ik het over de voorlaatste tand, wijsheidstand niet inbegrepen), omdat het meestal niet goe lukt.

Wie weet hier meer over?

Groetjes
Krisje
carabelli

Er worden ook gewoon apexresecties aan de kiezen uitgevoerd, het is alleen wel zo dat hoe verder de kies naar achter komt te liggen de behandeling wel lastiger is. Vooral bij de laatste kies in de onderkaak (dievoor de verstandskies ligt) moet door een grote hoeveelheid bot geboord worden om de wortelpunten te bereiken, dit is lastiger dan bij een tand die voor in de mond ligt.

Bij de grote kiezen in de bovenkaak kan een apexresectie een klus zijn als alle 3 de wortelpunten behandeld worden omdat er 2 wortelpunten van voor gedaan moeten worden en 1 wortelpunt vanuit het verhemelte.

Het is dus niet zo dat dergelijke apexresecties niet gedaan worden, wel dat de behandeling lastiger is dan bij tanden en kiezen die meer naar voren liggen.

Met vriendelijke groet
di, 05/23/2006 - 11:41 Permalink
kimmy

Nou ik heb vanochtend een apex resectie aan de 47 ondergaan. Kunnen ze wel zeggen dat ze de 45 en 46 niet meer doen, maar de 47 doen ze dus blijkbaar ook. Had het beter niet kunnen doen, want ga zelfs met de zwaarste pijnstillers door de grond heen en het blijft maar bloeden. Heb het idee dat ik de hele dag bloed loop te happen. De pijn is ook ondraaglijk inmiddels. Heb nu sinds 9 uur al 2 keer zon brufen 600 gehad, maar het doet echt helemaal niets! Is dit normaal?
di, 02/27/2007 - 15:24 Permalink