Probleem met kronen/implantaten

Author:
walt100
Posted:
wo, 07/26/2006 - 02:22
Ik heb 12 jaar geleden 2 implantaten met kronen laten plaatsen op nr. 11 en 12.

Dit is toen goed geslaagd. Inmiddels zijn ze echter verzakt en scheef gaan staan. Ik vraag mij af of er op de bestaande implantaten nieuwe kronen geplaatst kunnen worden. Of moeten de implantaten ook vernieuwd worden.

Verder vroeg ik mij af of de kronen voorlopig bijgevijld kunnen worden en de spleet iets opgevuld (i.v.m. financien).

Groet, Walt
Geke

Dat is voor ons natuurlijk moeilijk te beoordelen, vooral omdat de implantaten wat zijn gaan verplaatsen, lijkt het alsof ze niet stevig in het bot staan. Ik denk dat je dat het beste even door je tandarts kan laten beoordelen. Als ze wel goed vast staan kun je natuurlijk ook alleen de kronen laten vervangen. Je zou ook wat composiet aan het porcelein kunnen hechten, daar zijn speciale technieken voor, maar omdat het een heel ander soort materiaal is, is het resultaat niet zo mooi. Composiet heeft vaak een wat doffer uiterlijk dan porcelein. Verder zie je de overgang waarschijnlijk goed en is het moeilijk om een goed bijpassende kleur bij het porcelein te vinden, omdat dit vaak uit meerdere tinten is opgebouwd. Ik denk dat je het het beste even met je tandarts kunt overleggen, want hij of zij kan goed beoordelen wat er bij jou aan de hand is.

Heel veel succes ermee en laat nog maar even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
vr, 07/28/2006 - 10:11 Permalink
de digitale tandarts

Omdat implantaten op een vast punt direct aan het bot verankerd zijn (ankylotisch) zijn waarschijnlijk de implantaten niet verplaatst, maar is de rest van de bovenkaak met de aanwezige tanden nog wat doorgegroeid en lijkt daarom dat de implantaten relatief verplaatst zijn.

Gelukkig kan door het maken van nieuwe kronen vaak weer een voldoende cosmetisch resultaat bereikt worden, met composiet opvullen van kronen wordt echter nauwelijks toegepast, o.a. vanwege de redenen die Geke aangeeft.

Met vriendelijke groet.
ma, 09/18/2006 - 17:34 Permalink