Kroon op voortand

Author:
Franchize
Posted:
do, 08/17/2006 - 15:47
Ongeveer 7 jaar geleden ben ik iets minder dan de helft van mij voortand kwijt geraakt en toen lag de zenuw bloot. De tandarts heeft hier toen een stukje neptand aangeplakt die er 4 keer weer van afgebroken is. Nu heb een rare smaak in mijn mond en dat ik geloof ik dat stuk aan het "afsmelten" is terwijl ik gister nog bij de tandarts ben geweest om er na te laten kijken. De tandarts zei dat hij nog gewoon vast zat en dat er niks aan de hand was maar nu heb ik het idee dat hij elk moment weer kan afbreken.
Nu zit ik te denken om er een kroon op te laten zetten maar de tandarts zei dat ik daar het beste mee kan wachten omdat hij over een aantal jaar anders van kleur is dan de andere tanden... heeft iemand hier ervaring mee en hoe werkt het allemaal met zo`n tijdelijke kroon? alvast bedankt voor de reacties
Geke

Is er een wortelkanaalbehandeling in de voortand gedaan, nadat hij is afgebroken en de zenuw blootlag? Dit is wel belangrijk, omdat er toch bacterien bij de zenuw gekomen zijn. Deze is waarschijnlijk vlak nadat de tand afgebroken was al afgestorven, doordat er bacterien bij gekomen zijn. Door een wortelkanaalbehandeling vul je de ruimte waar de zenuw in zit in de wortel op, zodat er niet veel bacterien blijven zitten en om ontstekingen onder aan de wortelpunt te voorkomen. Als er een wortelkanaalbehandeling in zit en dit rubberen vulmateriaal is tot een bepaald punt goed weggehaald, krijg je eigenlijk geen verkleuring van de tand. Daarom verbaast mij dat wel een beetje en vraag ik me af of er wel een wortelkanaalbehandeling in gedaan is. Ik denk dat dit in ieder geval een goede oplossing is, als de zenuw echt blootgelegen heeft en daarna kun je er gewoon een kroon op laten zetten, om de tand wat meer stevigheid te geven.

Ik denk dat het een goed idee is om het allemaal even met je tandarts te overleggen, zodat het goed duidelijk is wat er precies aan de hand is. Laat nog maar even weten wat er gaat gebeuren.

:smt006 Geke
zo, 08/20/2006 - 17:20 Permalink