gaatjes boren normaal?

Author:
jaspertje
Posted:
do, 08/17/2006 - 19:50
hoi, ik weet bijna 100% zeker dat ik een gaatje in mijn tand heb en ga dit dus binnenkort tegen mijn ouders vertellen, maar ik ben heel erg bang dat mijn ouders en de tandarts een preek gaan geven. Ik kan nl. slecht tegen krietiek. (ben 15) dus wat houd gaatjes boren precies in?
Geke

Een gaatje kun je niet altijd goed zien, soms zit het nog wat verstopt onder het glazuur van de tand. Dat is het buitenste laagje wat harder is dan heb binnenste gedeelte. Als het gaatje geboort moet worden, maakt de tandarts het buitenste laagje een beetje open, zodat hij of zij het gaatje goed kan zien en dus ook goed schoon kan maken. Dat gebeurt vaak met een boortje wat iets langzamer draait, dat maakt het gaatje vooral goed schoon en haalt de bacterien weg. Als het gaatje helemaal goed schoon is, vult de tandarts het gaatje weer. Vaak gebeurt dat met een wittige pasta, die met een blauwe lamp hard gemaakt wordt. Ik denk niet dat je echt een preek van de tandarts zult krijgen, maar gaatjes ontstaan niet zomaar. Het kan aan verschillende dingen liggen. De belangrijksten zijn poetsen en eten. Het is belangrijk om 2x per dag goed overal te poetsen. En bij eten is het vooral belangrijk dat je niet te vaak per dag iets eet, liefst niet vaker dan 7x, daar horen ontbijt, middag- en avondeten ook bij, en fruit telt ook mee. Alleen water, thee en koffie zonder suiker tellen niet mee, dus daar zit je ook al snel aan. Probeer daar een beetje op te letten, dan hoef je je geen zorgen te maken.

:smt006 Geke
zo, 08/20/2006 - 17:24 Permalink