Witte vulling

Author:
capricorn
Posted:
ma, 09/25/2006 - 00:27
:smt001 Ik heb jarenlang een amalgaanvulling gehad in mijn achterste kies. Nu is deze vervangen door een witte vulling. Na een week nog last van pijn aan kies kortdurend van het eten bijvoorbeeld van een zure appel. Is het bekent dat je na een witte vulling er nog een tijdje last van kan houden? :cry:
Geke

Ja, dat klopt, na een witte vulling kun je vaak wat last hebben van napijn, bij kauwen en soms ook bij koud eten of drinken. Bij elke wat diepere vulling kan dat komen doordat je dan vrij dicht bij de zenuw komt en deze tijdelijk wat geirriteerd raakt. Bij een composietvulling is het zo dat hij hecht aan het tandweefsel en bij het uitharden wat krimpt. Afhankelijk van de vorm van de vulling kan hij dus bijvoorbeeld 2 kanten van de tand of kies wat naar elkaar toe trekken, zodat er tijdelijk een soort lichte spanning in de tand ontstaat, wat ook voor napijn kan zorgen. Je moet wel opletten of de gevoeligheid geleidelijk minder wordt. Als het erger wordt is het verstandig om even contact op te nemen met de tandarts. Ook als je het gevoel hebt dat de vulling te hoog is, is dat verstandig, omdat dit ook de klachten kan veroorzaken en hierdoor kan de zenuw uiteindelijk onherstelbaar ontstoken raken en kan een wortelkanaalbehandeling nodig zijn.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
ma, 09/25/2006 - 00:35 Permalink