Mijn problemen-topic

Author:
Hartje
Posted:
wo, 09/27/2006 - 21:29
Om maar even kort maar krachtig te beginnen, ik zál actie moeten ondernemen omtrend m'n gebit anders heb ik echt een groot probleem.
Ik ben 20 jaar en ga nu zo'n 1,5 jaar niet meer naar de (toch al niet allervriendelijkste) tandarts toe ... uit angst voor de dingen die ik zelf al ontdekt heb in de tussentijd.

Het begon met wat fijn wildgroei van me tandvlees, eerste reactie van de mensen om me heen 'dan moet je beter poetsen!!!', pfff daar lag het dus niet aan volgens de tandarts en uiteindelijk laten wegsnijden in het ziekenhuis (gelijk kijkend of het niks 'ergs' was), dat ging allemaal nog wel, maar ja toen kwam dát dus precies op dezelfde plek zo'n 3 maanden later weer terug, weer in de hoek van m'n gebit (linksbovenin, totaal in de hoek) en loopt het zeg maar over me achterste kies heen, verder geen problemen met eten, kauwen of me kaken op elkaar zetten, zit nét daarboven zeg maar.
Daar heb ik dus niks meer aan gedaan, (stom ja) maar doet verder ook geen pijn en irriteert (op poetsen na) verder niet en doet geen pijn.

Daarnaast heb ik dus sinds een jaar problemen met 3 kiezen, en dat heb ik zelf veroorzaakt :( .
Te weinig verzorgen ervan (door verschillende oorzaken waar ik jullie niet mee wil lastig vallen) is de hoofdoorzaak en heeft het nu dusdanig ver laten gaan dat mijn kies (2e rechtsbovenin van middenuit gezien) echt totaal verrot is, de linkerkant van de kies is nog wel 'in tact', maar de rest van de kies is weggerot (ga ik vanuit) en er zit dus overduidelijk een opening en geen kleine ook.
De kies zelf is dus niet veel meer, deed in het begin even pijn maar de angst voor het bezoek (schaamte ook) aan de tandarts was groter dan die pijn.
Lag 's nachts met pijn in me nest, zat aan de ibuprofen en asperines en had de ijsblokjesmachine nodig om de pijn te verzachten ... kortom, te gek dat ik er nu zoveel maanden later nog niks aan heb laten doen.

Mijn onderste rij tanden hebben ook de nodige problemen, aan beiden zijden is er 1 kies waarbij hetzelfde aan het gebeuren is, de schade is daarbij 'relatief' klein aangezien de tand nog ruim aanwezig is en het gaatje vrij klein is, maar toch ... ook dat gaat niet goed.

Kortom, ik ben wanhopig en heb geen idee of hier nog iets aan gedaan kan worden, óf ik zomaar een andere tandarts kan nemen en of die me kunnen helpen en wat de verzekering hier aan mee betaald en in hoeverre (tandtop pakket verzekering btw, volledige aanvulling van basispakket) ... kan opzich wel foto's proberen te maken, maar in hoeverre die duidelijkheid verschaffen weet ik niet, al kunnen jullie je vast wel een beeld schetsen van de problemen die ik heb.
Overigens is, na een periode van pijnloosheid, ook dat voorbij, mijn gehele rechterkant doet gewoon echt pijn en is te gevoelig.
Kan wel gewoon normaal eten en drinken maar de eerste dagen niet eens normaal liggen op me bed omdat teveel pijn deed.
Nu is de pijn nog wel dragelijk hoor ofzo, maar normaal is 't niet. :smt003

Graag hoor ik van jullie.