Voor het eerst een kroon!

Author:
Rolando
Posted:
vr, 10/20/2006 - 23:23
Mijn tandarts wil nu op mijn enige slechte kies een kroon plaatsen.
Er zitten in deze kies geen zenuwen in en vorige week heeft hij nieuwe opbouw gemaakt en een titatium staafje in de wortelkanalen gedaan.

Is het plaatsen van de kroon dan nog pijnlijk eigenlijk?
Verdoving is wel adviseerbaar?
Geke

Omdat de zenuwen niet meer in de kies zitten en er in plaats daarvan nu vulling en een opbouw in zitten, is de kies dus niet meer gevoelig. Verdoven hoeft dan in principe niet, maar bij het boren van de omslijping voor de kroon, kan het zijn dat de tandarts best dicht bij het tandvlees komt en dat dit wat gevoelig is. Dus daarvoor wordt er soms nog verdoofd. Maar dat kun je op dat moment zelf nog beslissen. Ook bij het afdrukken voor de kroon, moet de rand van de omslijping er heel goed in staan, dus er moet ook een beetje van het afdrukmateriaal tussen het tandvlees en de kies komen. Dit gebeurd vaak door er eerst een klein draadje tussen te doen en deze er voor het afdrukken weer uit te halen. Ook dit kan wat pijnlijk zijn voor het tandvlees. Dus verdoving van het tandvlees kan wel prettig zijn dan. Overleg het even met je tandarts. Als dit allemaal al gedaan is en de kroon moet alleen nog geplaatst worden, is er eigenlijk geen verdoving nodig, want de kies is niet gevoelig meer, en het tandvlees zal er ook weinig last van hebben.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
vr, 10/20/2006 - 23:29 Permalink
Rolando

Drie weken geleden de afdruk gedaan en wel met verdoving uiteraard.
Vandaag de kroon geplaatst en zit perfect tot dusver.
Totale kosten 563,40 euro!
Wat een geld zeg!
Gelukkig krijg ik 100% vergoed bij Interpolis!
do, 04/05/2007 - 17:16 Permalink