tandarts krijgt kroon niet los

Author:
jeetje
Posted:
vr, 11/03/2006 - 10:41
Ik was voor wortelkanaalbehandeling onder kroon. Ze zou eerst kroon losmaken. Dat was na 20 min. nog niet gelukt. Nu verwijzing endodontoloog.
Las hier dat wkb ook onder kroon zou kunnen. Heb ik niets van gehoord door mijn tandarts.
Ik heb nogal angst voor tandarts. Krijg mond niet lang (ver) open. Heb weinig speeksel (droge mond) en had ook al Oxazepam genomen.
Kan endo. kroon beter verwijderen? Of kan endo het onder kroon?
Groet,Joke
Flandria

Ik herinner mij uit mijn opleiding een hoog oplopende ruzie tussen een endodontist en een protheticus (waar iedereen het kon zien) over het al dan niet verwijderen van een kroon voor een endodontische behandeling. Andermaal: hangt af van de situatie.

Maar als je weet dat het afhalen van een kroon risico's met zich meebrengt (de stomp kan afbreken), ben ik eerder geneigd om doorheen de kroon te ontzenuwen (ook al zijn dat soms van die rotkronen uit zirconium).
za, 11/04/2006 - 19:01 Permalink
Newtan

Een tandarts die haar/zijn beperkingen kent is een goede! De endodontoloog kent trucjes om desnoods door de kroon heen te komen. Maar als de kroon makkelijk loskomt, is dat doorgaans beter. Bij jou niet dus.
zo, 11/05/2006 - 13:06 Permalink