Verstandkies eruit, maar verdoving blijft

Author:
Charlyyyy
Posted:
do, 11/30/2006 - 16:27
Ik heb dinsdag na een ontsteking bij mijn verstandskies plotselig mijn verstandskies eruit laten halen. Ik had een heel gezwel erbij dat uitgedrukt moest worden. ik ben ook flink verdoofd, maar die is volgens mij nog niet helemaal uitgewerkt...
Ik heb nog prikkelingen in de hele zijkant van mijn tong, heb er weinig gevoel in en kan amper wat proeven met drinken.
Het is nu donderdag, dus het lijkt me dat de verdoving wel uitgewerkt moet zijn toch?
Komt dit vaker voor? Moet ik me zorgen maken? En hoe lang duurt dit?

Ook heb ik ibuprofen tegen de pijn meegekregen. de pijn valt op zich mee, komt natuurlijk door de ibuprofen. Maar hoe lang moet ik dit blijven gebruiken??? Ik heb een flinke voorraad meegekregen namelijk... Hoe lna gmoet ik blijven spoelen?? Wanneer kan ik weer normaal eten?

Ik hoop dat iemand antwoord weet op mijn vraag!!!!
de digitale tandarts

In zeldzame situatie's kan er door tandheelkundig handelen een (tijdelijke) gevoelloosheid optreden van bepaalde delen van het gelaat/mondgebied.
(Dit kan tevens optreden, zonder voorgaande ingreep, bijvoorbeeld bij bepaalde zenuwstoornissen en pathologie)

Een tandheelkundige behandeling waarbij dit kan gebeuren is het geven van een verdoving voor de kiezen in de onderkaak (mandibulair-blok)

Bij het geven van deze verdoving kan de naald in de buurt van de zenuw komen, die het gevoel van een deel van de tong verzorgt (nervus lingualis).

Als deze door de verdoving gekwetst wordt, kan door de ingreep de zenuw niet goed meer instaat zijn om prikkels door te geven. Het gebied kan verdoofd aanvoelen, maar het gevoel kan ook veranderd zijn en/of tintelingen kunnen optreden. (de verdovingsvloeistof niet door, de moderne anaesthesie vloeistoffen werken altijd uit)

Deze nervus lingualis loopt ook vlakbij de verstandskies in de onderkaak, bij het afschuiven van het tandvlees, het boren in het bot en het trekken kan deze ook beschadigd worden.

Beide zaken komen niet vaak voor (<0,5%), maar zijn toch heel vervelende complicaties.

Gelukkig zal over het algemeen de zenuw zich herstellen en is na drie tot zes maanden verbetering voelbaar; tintelingen zijn dan te beschouwen als een goed teken.

Je kunt dit soort problemen het beste voorleggen aan de arts die je behandeld heeft.

Ik hoop dat het gevoel snel terugkeert.

Met vriendelijke groet.
do, 11/30/2006 - 20:44 Permalink
Charlyyyy

OKe bedankt voor het antwoord. Ik denk dan dat dit bij mij zo gebeurd is. Maar 3 tot 6 maanden? Dat is wel erg lang. Ik proef ook niet echt veel zo van eten. Ik zal de arts bellen en hem hier naar vragen.
Kan hij daar nog iets aan doen of is het afwachten tot het vanzelf overgaat?
vr, 12/01/2006 - 11:14 Permalink
jose

Ik lees dit forum met interesse want ik ben afgelopen woensdag voor de tweede keer aan een cyste in mijn onderkaak geopereerd. Tijdens de eerste operatie is de zenuw niet beschadigd maar nu helaas wel. Op het laatste moment is hij gescheurd. Nu heb ik geen gevoel meer in mijn lip en kin. Wel voel ik af en toe tintelingen. Dus ik houd de moed er maar in. Is het mogelijk dat de zenuw zich weer hersteld. Hoe gaat het verder met je aangezichtsspieren rond de mond. Ik ben bang dat ik anders ga praten en dat mijn lip dan in de toekomst gaat hangen. Is het verstandig om dan naar de logopedie te gaan.
Is er iemand die dezelfde ervaring heeft ?
jose
vr, 01/26/2007 - 21:43 Permalink
Butterfly1978

Hoi Charlyyyy,

Ik heb hetzelfde gehad, alleen dan zonder ontsteking. Mijn verstandskies rechts-onder moest uitgeboord worden, omdat deze overdwars in mijn mond groeide.
Mij werd verteld dat het aanhoudende verdoofde gevoel wel vaker voorkwam en dat deze klachten zeker tot 1 jaar kunnen aanhouden.
Het is bij mij inmiddels 2 jaar geleden en de klachten zijn nog aanwezig. De kracht of beweging in mijn tong is wel teruggekeerd, ik bijt dus niet meer op mijn tong en struikelen over m'n woorden is ook minder geworden. Echter mijn tong voelt nog verdoofd en tintelend aan, ook is mijn smaak veranderd. Soms proeft iets extreem zout, zoals een glas melk. En zoenen gaat deels gevoelloos... erg jammer!
Volgende week ga ik terug naar de kaakchirurg voor een controle afspraak, i.v.m. deze klacht.
Ben benieuwd wat die te zeggen heeft. Ik houd je op de hoogte van de uitkomst.

Groetjes, Butterfly
ma, 02/02/2009 - 14:08 Permalink