Sinds een week of 6 waarin ik hard op een kies links bovenin heb gebeten, aanhoudende irritante klachten aan die kies. Gevoelig voor warm en koud en pijn bij het kauwen, waardoor ik dit ben gaan vermijden. Dit is ook een kies waar de tandhals nogal bloot ligt dus ik stond er niet zzo bij stil. Vorige week toch een afspraak gemaakt bij de tandarts ( ben ik doodsbang voor maar toch ) De nacht vooraf erge kiespijn,, uitstralend naar kaak, oor en hoofd. Ken ik totaal niet, wist niet waar ik blijven moest. Paracetamol hielp een beetje. S'ochtends geen klachten meer, licht zeurend gevoel soms. Bij tandarts verteld hoe en wat. De kies heeft een diepe, oude vulling die wel dicht bij de zenuwen ligt maar er goed uitziet. Er zijn in het voorjaar nog foto's gemaakt en die zagen er prima uit. Ta heeft geprutst en gepulkt in de kies en verwachtte dat dit wel gevoelig zou zijn, wat het dus niet was. Hij heeft niet met iets kouds getest! Voorstel was aanzien, omdat hij het jammer vond nu al een wkb te doen. Kan ik het helemaal mee eens zijn , niet alleen omdat ik een hekel heb aan behandelingen ( ken alleen vullingen ) maar ook omdat ik al had gelezen dat een wkb ook niet alles is. Een uur na het bezoek bij de ta weer enorme pijn. Zat toen toevallig met zoontje bij huisarts en heb deze om pijnstillers gevraagd. Kreeg 2xdaags diclofenac 75 mg mee. Hielp pas na een dag een beetje. Slapen was een ramp. Het gekke is dat de pijn in aanvallen kwam, onhoudbaar op dat moment, heb echt zitten brullen van de pijn en ben geen pieperd. Even zo vrolijk is de pijn dan weer weg! Heel vreemd beeld. Sinds vrijdag, nu dus 3 dagen, gaat het goed maar wel met die pijnstillers, ik weet niet hoe het zonder gaat, ga ik morgen uitproberen. Vorige week ook 2 keer s'nachts een vreemd gevoel gehad alsof er zilverpapier tussen de tanden zat, en het gevoel dat de vulling/kies te hoog zit, alsof de kaken niet goed op elkaar willen. Ook dit is niet constant. Zaterdag bv. gewoon alles gegeten aan die kant ( vermeed de laatste weken inderdaad harde korsten aan die kant te kauwen ) en had geen probleem. Er is geen peil op te trekken en hoewel ik tijdens een pijnaanval zeker zo ver ben om naar de tandarts te gaan om een wkb te doen, twijfel ik toch. Waarom verdwijnt de pijn dan weer? Gevoeligheid voor koud en warm blijft wel, een koud hapje uit de koelkast vanmiddag deed me bijna tegen het plafond gaan maar duurt dan maar even en ebt weer weg. Ik heb al veel gelezen over zenuwontstekingen en wortelpuntontstekingen op dit forum maar ik heb er nog geen bepaald gevoel bij. Kan het zijn dat dit een tijdelijke irritatie is doordat ik toen op iets hards heb gekauwd? Moet ik me toch zorgen blijven maken als de pijn wegblijft zonder pijnstillers? Hoe kan het toch dat ik niets voel van gefrunnik door de ta en een uur later op mn kop sta? Ik wil doen wat het beste is maar geen beslissingen nemen die vermeden hadden kunnen worden. Het gevoel dat de kies te hoog is, heb ik ook nu soms nog maar wisselt ook! Als het er is, bijt ik even de kiezen op elkaar en dan lijkt het alsof het zich opnieuw zet ( dat zal wel stom klinken maar ik probeer het zo goed mogelijk te omschrijven ) en vervolgens is dan het gevoel weg en kan ik gewoon kauwen. In andere reacties lees ik dat de vulling te hoog kan zijn maar deze zit er al jaren in. Kan dat dan alsnog veranderen? De tandarts vroeg ernaar maar op dat moment had ik dat gevoel nog niet gehad. Doelde hij op een wortelpuntonsteking of kan het zo zijn dat de vulling nu ineens wel te hoog is?
Beetje lang verhaal geworden, sorry. Hoop dat iemand er iets over kan zeggen. Overbodig te zeggen dat ik enorm bang ben voor de tandarts
Beetje lang verhaal geworden, sorry. Hoop dat iemand er iets over kan zeggen. Overbodig te zeggen dat ik enorm bang ben voor de tandarts
Ik zelf zou denken dat het aan de wortels ligt ( ik had dat ook van dat kou en warmte) maar bij mij was het te vroeg vond hij voor een wkb, en hij dacht dat het door externe facotren kwam ( gek genoeg heb ik sinds ik daar de deur uit was er geen last meer van)
Maar ik zou toch een keer teruggaan als ik jouw was, want dit is ook niet normaal lijkt me...
sterkte in elk geval!
Nu dus een aantal weken verder en geen klachten meer. Tot gisteravond een deel van die kies er uitviel, zo'n knobbel volgens mij of hoe noemen jullie dat? Ik heb er geen last van maar het voelt wel een groot gat dus ik heb meteen de tandarts gebeld, morgen kan ik terecht.
Wat me wel verontrust, is afgezien van weer een tandarstbezoek waar ik als de dood voor ben, dat het nu al de 2e keer is in korte tijd dat me zo'n groot stuk van een kies afvalt. In het najaar 2006 had ik het aan de andere kant boven, zelfde kauwkies volgens mij. Ik ben 42 en heb altijd een goed gebit gehad, wel wat vullingen her en der maar verder geen bijzonderheden behalve tandsteen. Is dit toeval of vallen me binnenkort alle tanden uit :oops:
Graag reacties
Ooit zal het tot een kroon komen maar voor nu ben ik er weer even vanaf.
grtx,
Caatje
Re: vreemde wisselende kiespijn
Nou, het is inmiddels bijna 10 maanden later, tot een paar weken geleden geen klachten meer gehad. Nu echter ongeveer eens per week weer rare klachten, alleen s'avonds en s'nachts. Gevoel dat de kaken niet op elkaar passen, stroomstootjes en af en toe ( meer niet dan wel ) kiespijn bij poetsen met elektrische tandenborstel. Dag erna is het dan weer weg. Kan het niet rijmen, maar vind het wel vervelend. Moet ik nu toch een kroon of wkb laten doen? Zoals ik al eerder zei, ik ben panisch voor de tandarts maar wat moet dat moet natuurlijk wel. Ik vind de klachten alleen zo wisselend, wat kan daar de oorzaak van zijn?
Dank voor je antwoord. Ik snap wat je bedoelt maar kan het dan zijn dat deze ontsteking komt en gaat? Ik heb er nu bv al meer dan een week geen enkele last meer van, en heb dat dus eerder ook maanden niet gehad. Het lijkt er dan toch op dat het zich steeds weer hersteld of niet?
De enige die echt uitsluitsel kan geven is je tandarts.
Het vreemde is ook dat ik rechtsonder meer pijn voel. het trekt door heel de rechterkant van mijn kaak tot m'n oor. De TA kan niets vinden danwel verklaren. Ik vroeg me af hoe het jou verder is vergaan en of er inmiddels iets aan het licht gekomen was.
vr. .gr. Onno
Sinds mijn laatste bericht heb ik geen noemenswaardige klachten meer gehad. Ik merk wel dat wanneer ik niet zoals altijd 3 keer per dag kan poetsen, bv. op een werkdag, dat ik dan wel weer een bepaalde gevoeligheid heb aan die kies. Helemaal jofel zal het wel niet zijn en ook bij de mondhygieniste deed het me op die plek zeer, maar de vulling is ok dus ik laat het zo. Ooit zal er wel een kroon op moeten vrees ik.
Sterkte met je klachten en laat nog eens wat horen!
groetjes,
caatje