heeeeeeeel bang:(

Author:
kylene
Posted:
vr, 12/22/2006 - 18:43
hallo allemaal..
ik ben kylene en ben 11 jaar.
ik ben zoooo bang voor de tandarts, :oops:
als ik er heen moet wort ik gek.
een keer toen ik aan de beurt was zij ik "ik meot naar de wc" :oops:
en toen had ik de deur op slot gedaan en kwam er niet meer uit !! :o
nou mischien kennen jullie dit ? :-?
alsjeblieft, iemand weeten jullie hoe ik er af kom. :-?

p.s ik heb neit zo'n goed gebit duss... :-?

xxxjes kylene :smt005 :smt005
Newtan

Hoi Kylene

Ik heb goed nieuws voor je.
Eerst een vraagje: heb je alles al gewisseld?
Gaatjes in je melkkiezen worden op jouw leeftijd nooit meer gevuld, want die gaan er toch vanzelf uit.

Hoeveel gaatjes blijven er dan nog over?

Nou het nieuws: Je kan zelf bepalen of je nieuwe gaatjes maakt.
Geloof je het? Ik zal het uitleggen.
Je weet vast dat dingen waar ze suiker in stoppen, die zijn goed om gaatjes mee te maken.
Als je dat nou in de gaten houdt.
Wat doe je dan?
Hou er even rekening mee, dat al die suiker ook weer van je tanden af moet.
En dan kun je natuurlijk poetsen :smt001
Maar dat doet geen mens, dus jij ook niet na elke keer iets drinken. (of drink jij altijd dingen waar geen suiker in zit? :wink: )
Maar dat hoeft ook niet. Want dat doet je speeksel voor je.
Dat zorgt dat je tanden weer schoon en sterk worden.

Maarre, dat kost wel eventjes tijd.......
Weet je hoe lang?
Uurtje of twee.
Dan is de boel weer schoon.
Maar dan moet je tijdens dat schoonmaken niet een keertje wat eten of drinken waar die suiker in zit.
Anders verpest je de boel natuurlijk een klein beetje, met dat schoonmaken.
Dat snap je ook.

Dus als je nou slim bent
(en dat blijkt wel, anders was je hier nooit gekomen)
eet en drink je zoveel mogelijk in een soort ploegendienst.
Dus bijvoorbeeld een stuk of vijf Kerstkransen en twee glazen.... (vul zelf maar in).
En dan gaat er een soort wachttijd in.
Weet je nog hoe lang. :smt109
In die tijd laat je je speeksel z'n werk doen.