heeeeeeeel bang:(

Author:
kylene
Posted:
vr, 12/22/2006 - 18:43
hallo allemaal..
ik ben kylene en ben 11 jaar.
ik ben zoooo bang voor de tandarts, :oops:
als ik er heen moet wort ik gek.
een keer toen ik aan de beurt was zij ik "ik meot naar de wc" :oops:
en toen had ik de deur op slot gedaan en kwam er niet meer uit !! :o
nou mischien kennen jullie dit ? :-?
alsjeblieft, iemand weeten jullie hoe ik er af kom. :-?

p.s ik heb neit zo'n goed gebit duss... :-?

xxxjes kylene :smt005 :smt005
Newtan

Hoi Kylene

Ik heb goed nieuws voor je.
Eerst een vraagje: heb je alles al gewisseld?
Gaatjes in je melkkiezen worden op jouw leeftijd nooit meer gevuld, want die gaan er toch vanzelf uit.

Hoeveel gaatjes blijven er dan nog over?

Nou het nieuws: Je kan zelf bepalen of je nieuwe gaatjes maakt.
Geloof je het? Ik zal het uitleggen.
Je weet vast dat dingen waar ze suiker in stoppen, die zijn goed om gaatjes mee te maken.
Als je dat nou in de gaten houdt.
Wat doe je dan?
Hou er even rekening mee, dat al die suiker ook weer van je tanden af moet.
En dan kun je natuurlijk poetsen :smt001
Maar dat doet geen mens, dus jij ook niet na elke keer iets drinken. (of drink jij altijd dingen waar geen suiker in zit? :wink: )
Maar dat hoeft ook niet. Want dat doet je speeksel voor je.
Dat zorgt dat je tanden weer schoon en sterk worden.

Maarre, dat kost wel eventjes tijd.......
Weet je hoe lang?
Uurtje of twee.
Dan is de boel weer schoon.
Maar dan moet je tijdens dat schoonmaken niet een keertje wat eten of drinken waar die suiker in zit.
Anders verpest je de boel natuurlijk een klein beetje, met dat schoonmaken.
Dat snap je ook.

Dus als je nou slim bent
(en dat blijkt wel, anders was je hier nooit gekomen)
eet en drink je zoveel mogelijk in een soort ploegendienst.
Dus bijvoorbeeld een stuk of vijf Kerstkransen en twee glazen.... (vul zelf maar in).
En dan gaat er een soort wachttijd in.
Weet je nog hoe lang. :smt109
In die tijd laat je je speeksel z'n werk doen.
Als je smokkelt, krijg je gedonder.
Ben je slim, dan krijg je geen nieuwe gaatjes.
In je nieuwe kiezen, want die heb je net.
zo, 12/24/2006 - 20:49 Permalink
gemma

hoi Newtan (frank)
Het verhaal van Kylene herken ik van een meisje bij ons in de straat. Mijn vraag is dan ook als een kind een gaatje in het melkgebit heeft,tast dit niet de tanden ernaast aan???Ook heb ik weleens gehoord dat een gaatje in het melkgebit ook de tand eronder kan aantasten???? Zijn deze twee stellingen beide achterhaald.

En Kylene ik weet zeker dat mama met jou alleen naar een lieve tandarts gaat,je moet misschien alleen wat beter naar mama luisteren wat snoep en tandenpoetsen betreft :smt006 :smt006

groetjes gemma
di, 12/26/2006 - 14:20 Permalink
Newtan

Hallo Gemma

Gaatjes maken geen nieuwe gaatjes, niet in buurkiezen, niet in de onderliggende opvolgers. Het is geen roest ofzo.

Maar gaatjes zijn het gevolg van een bepaald gedrag, c.q. frequentie van suikergebruik.
Verander je gewoonte en je krijgt een ander resultaat.

Tussenpozen van 2 tot 2½ uur tussen zogenaamde suikermomenten geven een sterke vermindering van de voortgang van tandbederf.
Dus een boel snoepen en zoet drinken, daarna twee uur niks zoets. Dat is een gezonde gewoonte.

De bestaande gaatjes worden dan ook minder actief.
Dat komt door de reparatiestoffen die in speeksel zitten.

Dan heb je praktisch geen tandarts meer nodig :D
In een ideale wereld :roll:
di, 12/26/2006 - 16:18 Permalink
Vlavia

even een aanvullend vraagje ;)

hoe zit het met light producten? waar dus geen suiker in zit? zijn die dan ook niet schadelijk voor je tanden, of is aspartaam etc. eigenlijk ook niet helemaal kosjer?
wo, 12/27/2006 - 12:22 Permalink
Newtan

Dan van mij weer een vraagje:

Wie schrijft jullie voor dat alles, maar dan ook echt alles, naar suiker moet smaken?
Het lijkt wel een verslaving.

Die dingen kunnen echt wel een dagje zonder je :wink:
wo, 12/27/2006 - 12:59 Permalink
Lieneke

Light betekent niet altijd zonder suiker....kijk dus altijd goed naar de ingredienten. Soms staat er ook niet op dat het suiker bevat, maar glucose of fructose of iets dergelijks. Dit is eigenlijk niks anders dan suiker...Xylitol, Sorbitol etc zijn niet slecht voor de tanden en soms zelfs goed.
wo, 12/27/2006 - 17:13 Permalink
Lieneke

Light betekent niet altijd zonder suiker....kijk dus altijd goed naar de ingredienten. Soms staat er ook niet op dat het suiker bevat, maar glucose of fructose of iets dergelijks. Dit is eigenlijk niks anders dan suiker...Xylitol, Sorbitol etc zijn niet slecht voor de tanden en soms zelfs goed.
Bovendien zijn de drankjes die light zijn vaak wel zuur wat ook schadelijk is. Het beste alternatief blijft dus water en melk en soms karnemelk.
wo, 12/27/2006 - 17:14 Permalink
Vlavia

Dan van mij weer een vraagje:

Wie schrijft jullie voor dat alles, maar dan ook echt alles, naar suiker moet smaken?
Het lijkt wel een verslaving.

Die dingen kunnen echt wel een dagje zonder je :wink:

haha, niet alles hoeft naar suiker te smaken, maar er zit nou eenmaal in heeeeel veel producten suiker!

ik drink op advies van mijn vorige tandarts al 10 jaar geen prik met suiker meer, maar altijd light. nu vroeg ik me dus af of dat stiekum ook schadelijk is ;) maar als ik het goed begrijp zijn zoetstoffen dus niet schadelijk? (ik weet dat glucose, fructose, galactose, ribose en de hele mikmak suikers zijn)

(overigens drink ik vooral thee en water)
do, 12/28/2006 - 07:23 Permalink