Composietkroon

Author:
Ankie
Posted:
wo, 01/03/2007 - 12:27
Een tijdje geleden ben ik overgestapt naar een andere tandarts omdat ik niet tevreden was over mijn vorige tandarts.

Nou heeft mijn vorige tandarts ooit een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd bij een van mijn kiezen (tand was afgebroken). Hij heeft hier na de behandeling een vulling opgezet (maar niet in de vorm van mijn tand). Dit is zo'n 3 jaar geleden. Verder heb ik van deze tand geen last.
Nou ben ik bij mijn nieuwe tandarts geweest, hij noemt het werk van mijn vorige tandarts mbt die halve vulling "prutswerk". Doordat de vulling zo raar geplaatst was is er halverwege een andere tand een gaatje ontstaan (naast de vulling van de andere tand). Hij dacht ook dat de vulling in die afgebroken tand een noodoplossing was.
Al met al is deze tand nu helemaal opnieuw opgebouwd m.b.v. een composietkroon. Ik ben er erg tevreden over, het zit goed en voelt nu aan als een "echte" tand.
Nou had mijn tandarts het idee om er een keramiekkroon op te zetten.
Mijn vraag is of dit nou perse noodzakelijk is. Gaan de composietkronen maar een korte tijd mee of zijn er andere argumenten om het wel/niet te doen???

Wie kan me hier meer over vertellen?

B.v.d.
Ankie
Max

Beste Ankie,

Een composietkroon is in jouw geval een mooie, snelle, functionele en prijs-gunstige oplossing(in vergelijking met andere oplossingen).

Echter, een composietkroon is voor zoiets groots en belangrijks(kauwfunctie) als een kies, niet (altijd) de beste oplossing. Men heeft het dan vnl over de breuk-, hechtsterkte en retentie-, esthetische eigenschappen. Je gaf bijv. zelf al aan dat je kies is afgebroken; als de c-kroon aan de zelfde krachten wordt blootgesteld is het breuk-risico opnieuw aanwezig. Dit zou vervelend zijn omdat ieder trauma aan het restant van jou kies uitzicht op de toekomst verslechtert. Keramiek(porselein)kroon heeft wat betreft de bovenvernoemde eigenschappen gewoon een veel langere levensduur en daarom hogere verwachtingen. Een optimale oplossing is dus wel wat voor te zeggen. Met een keramische kroon mag je gewoon terecht meer verwachten ivm een composietkroon.
Desalnietemin moet men de situatie altijd inschatten op het slagingspercentage van de behandeling; dus als het restant van de kies in dit geval toch al niet het eeuwige leven zou hebben dan is het misschien ook weer zonde om daar een duurdere oplossing op te bouwen.

Het is overigens helemaal niet verkeerd om nu eerst de composietkroon te hebben. Je hebt niet alleen je kauwfunctie terug maar ook het gevoel van je eigen kies terug te hebben. En de mogelijkheid om de ernaast gelegen kies in de gaten te houden is ook gunstig. Je bent hiermee snel geholpen. Je hebt nu de tijd om na te denken over de keramiekkroon voor in de toekomst of een andere oplossing. Het blijft nog altijd jouw beslissing.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes ermee!
wo, 01/03/2007 - 13:22 Permalink