Wanneer een gedeeltelijke prothese?

Author:
kieswijzer
Posted:
vr, 01/05/2007 - 01:24
Hoe lang moet een mens pijn hebben van verschillende kiezen, allerlei behandelingen ondergaan (waaronder extracties en WKB's, kronen waaronder weer een ontsteking ontstaat, afgebroken kiezen) voordat een tandarts kan/ wil overgaan tot een gedeeltelijk gebit)?
Hoe zit het met die beroepsethiek, en weegt het lijden van een patient in dit geval niet zwaarder (2 jaar onafgebroken pijn).
En als ik dan eindelijk een gebit mag: wat zijn dan de mogelijkheden, als ik alleen de kiezen kwijt wil aan de rechterzijde van mijn kaak (boven en onder).
Kan dat? Of wordt dat een heel gebit? Geen ankers, implantaten of andere rotzooi voor mij. Ik heb het gehad met die pijn. Wat zijn hiervan de risico's, bijkomende klachten? Bij wie moet ik hiervoor zijn.
Geef me niet als raad: bespreek het met uw tandarts, want die wil er helaas (=goede tandarts) helemaal niet aan. Die hanteert zijn ethiek en restaureert liever. Ik ben 40 jaar.
Wie kan mij antwoord geven.
mecánico para …

bespreek het met uw tandarts.....
:lol:
toch wel

Geef bijvoorbeeld vooraf schriftelijk een resume van wat u als ervaring heeft, wat u wil en met name waarom u dat wil. Laat weten dat u er over heeft nagedacht en niet maar even wat verzint in de stoel. Dat opschrijven maakt ook duidelijkdat er een idee achter zit en dat u de consequenties kent.

Zelf geef ik dat voorzetje incidenteel als gedachte mee aan mensen die behandel moe lijken. Er is dan een gesprek mogelijk. En als dat door indruisen tegen de ethiek in niet kan, dan mag je als tandarts zeggen.....doe ik niet. Maar er moet wel een alternatief behandeltraject worden gevolgd daarna. Daar is ie dan wel gedeeltelijk voor om dat te helpen opzetten. Je zorgt nog altijd gezamelijk voor een toekomst planning.

Alternatief, niet meer gaan en de boel versloffen. Maar dat is een heilloze en vervelende weg langs weekend en avonddiensten, pijnstillers en hap snap tandheelkunde.

Volgend alternatief, kijken of er bijv. een tandartsen opleiding in de buurt is en aldaar inschrijven. Plan voorleggen en voila.

Bij problemen is een copie van uw brief naar de adviserend tandarts ook een optie. Daarmee geeft u dan aan dat u niet de zorg en uitvoering krijgt war u eigenlijk op gehoopt had. En mogelijk zijn er door die persoon dan alternatieven aan te dragen over wie er dan wel die zorg kan en wil bieden.
Maar ik denk dat uw tandarts u best die kant op zou willen helpen maar gewoon een drempel inzich zelf heeft. En dat is maar goed ook, want bij elk probleem alleen maar overl de tang op zetten is wel kort door de bochttandheelkunde.

dus..........bespreek het met uw tandarts
vr, 01/05/2007 - 09:33 Permalink
kieswijzer

Nee, mijn tandarts vindt dat het allemaal nog wel te redden is. Als je de uren in de stoel meetelt van de afgelopen 3 maanden (7 bezoekjes van 1,5 uur) en het uiteindelijke restultaat voelt (nog altijd kiespijn) begin ik hier wanhopig van te worden. Het beinvloed mijn sociale leven, altijd kiespijn.
Maar een andere vraag; is er een partiele protese te zetten voor alleen de rechterzijde, dus alle kiezen eruit en daar een alternatief plaatsen.
Wat zijn uw/ jullie ervaringen hiermee? Ik heb dan dus geen kiezen meer om iets aan vast te zetten, als ik ze allemaal laat weghalen daar.
Wat bedoelt u met een adviserend tandarts, waar kan ik die vinden? Is dat een Tiptandarts, waar zitten die dan? Kan dat schadelijk zijn voor de relatie met mijn tandarts: ik bedoel, het is toch een "motie van wantrouwen" min of meer.
Ideeen als de zaak laten versloffen, of naar een tandartsopleiding gaan, trekken me minder, omdat ik wel goed resultaat wil, en geen proefkonijn wil zijn. Ik heb een goede, traditionele tandarts, alleen wil hij graag vasthouden aan hetgeen er nog is, en ik wil gewoon van mijn kiespijn af.
Graag uw reaktie.
za, 01/06/2007 - 01:08 Permalink
ZeroXX

Als je al zo lang bezig bent met allerlei behandelingen en alles word niet beter en jij wilt dat er tanden getrokken worden, dan vind ik zelf eigenlijk dat dat je goed recht is...

Het is toch zeker jouw gebit?
za, 01/06/2007 - 08:26 Permalink
sweetgirl

Als je al zo lang bezig bent met allerlei behandelingen en alles word niet beter en jij wilt dat er tanden getrokken worden, dan vind ik zelf eigenlijk dat dat je goed recht is...

Het is toch zeker jouw gebit?

Ben ik mee eens maar tandartsen zijn hier niet happig op en ik begrijp dat wel.
Ik heb het ook wel eens gezegd van joh geef me gebit dan ben ik van dit (#*$)#$ (zelf invullen) af!
Van echt blij word je van de tandarts nooit!
Maar mijn tandarts wil dit niet en zegt als je dat wilt moet je niet bij mij zijn en ach geef haar eens ongelijk.
Het zou hetzelfde zijn als je arm gebroken is en je zegt haal hem er maar af want als je je arm zou zetten kan het weer genezen....zo ziet de tandarts die liefde voor z'n werk heeft het ook.

Maar positief nieuws....je hebt klinieken in Nederland die wel iemand een gebit geven als die dit willen na overleg....angst voor de tandarts even googlen en hup daar zijn ze al :smt003

Ja kieswijzer ik kan het begrijpen hoe je je voelt.
Altijd pijn is heel vermoeiend en energievretend!
Sterkte hoor!
zo, 01/07/2007 - 10:18 Permalink
mecánico para …

Nee, mijn tandarts vindt dat het allemaal nog wel te redden is. Als je de uren in de stoel meetelt van de afgelopen 3 maanden (7 bezoekjes van 1,5 uur) en het uiteindelijke restultaat voelt (nog altijd kiespijn) begin ik hier wanhopig van te worden. Het beinvloed mijn sociale leven, altijd kiespijn.
Maar een andere vraag; is er een partiele protese te zetten voor alleen de rechterzijde, dus alle kiezen eruit en daar een alternatief plaatsen.
Wat zijn uw/ jullie ervaringen hiermee? Ik heb dan dus geen kiezen meer om iets aan vast te zetten, als ik ze allemaal laat weghalen daar.
Wat bedoelt u met een adviserend tandarts, waar kan ik die vinden? Is dat een Tiptandarts, waar zitten die dan? Kan dat schadelijk zijn voor de relatie met mijn tandarts: ik bedoel, het is toch een "motie van wantrouwen" min of meer.
Ideeen als de zaak laten versloffen, of naar een tandartsopleiding gaan, trekken me minder, omdat ik wel goed resultaat wil, en geen proefkonijn wil zijn. Ik heb een goede, traditionele tandarts, alleen wil hij graag vasthouden aan hetgeen er nog is, en ik wil gewoon van mijn kiespijn af.
Graag uw reaktie.

Ik zou dus zeggen, print dit uit, kaart het aan, vraag om hulp in plaats van behandeling. Het is een illusie dat u de enige zou zijn di eer met een slecht gevoel vandoor zou gaan bij hem/haar. Ik denk dat duidelijkheid in planning in ieders voordeel werken zal.

Een adviserend tandarts is de intermediair voor tandheelkundige zaken in dienst van een verzekeringsmaatschappij. Uiteraard is dat pas een route voor als u er met uw eigen tandarts niet uitkomt.
Nogmaals, het is uw gebit, de tandarts wil daar het beste van maken en daar is alle reden toe (behoud eigen gebit staat voorop), echter, de gemiddelde leeftijd dat een Nederlander aan zijn derde gebit begint ligt rond de 57 jaar. Als de statistiek klopt, geldt dat dus voor de hele groep van 16miljoen mensen, en daarvan is uw tandarts' praktijk een onderdeel. Als u wat eerder aan de beurt bent, is een andere patient later aan de prothese toe. Voor een tandarts met een goede instelling lijkt het soms dat ie zich zou willen onttrekken aan de statistiek.........echter dat is onmogelijk.
Dus, brief, gesprek, alternatieven bespreken en paln trekken. Over het algemeen zal een tandarts met het hart op de juiste plek er van balen dat het zo lopen gaat.......maar dan heeft ie wel weer de regie in beeld en is iedereen blij.

toch?

Een opmerking van Zeroxx: het is je goed recht etc. maakt de stellingname harder in plaats van bespreekbaar, dus zoek het overleg, niet de hakken in het zand, want met stroop van je meer vliegen dan met azijn.
zo, 01/07/2007 - 11:44 Permalink
kieswijzer

Goed, goed. jullie meningen zijn dus verschillend.
Nu wil ik nog altijd weten wat de mogelijkheden zijn als je de achterste 2 grote kiezen boven rechts mist, en alleen nog kleine kiezen hebt daar.
Een brug kan niet, want er is niet om hem aan vast te zetten, niet aan beide zijden. Een implantaat wil ik niet, en er ook niet over nadenken.
Zijn er nog andere mogelijkheden om daar 2 nepkiezen te zetten? Er zitten geen wortels meer daar. Wat zijn de mogelijkheden nog en heeft het kans van slagen (ik bedoel dat het niet snel afbreekt of mijn andere tanden vernacheld).
Ben benieuwd wat er mogelijk is.
zo, 01/14/2007 - 01:17 Permalink