Ik (man 37 jr) heb vier a vijf jaar geleden twee kronen laten zetten. Omdat beide voortanden (bovenkaak), toen al kroon, volgens mijn tandarts vervangen moesten worden. Bovendien kon het veel mooier, zei hij.
Zo gezegd zo gedaan. Beide voortanden tot puntjes afgeslepen (de zenuwen werken nog) en de nieuwe tanden erop. Zeer fraai resultaat. Erg tevreden.
Maar....nu zag ik van de week dat in een van mijn kronen een barst zit. Een buitenstaander ziet het niet, maar in de spiegel is het duidelijk zichtbaar; in het glazuur als een haar van boven naar beneden. Ik heb niets bijzonders gedaan. Weet ook niet hoe het ontstaan is. Heb er geen last van. Let wel: er is echt een duidelijk ''breuklijntje" te zien.
Wie kan mij advies geven mbt tot de volgende vragen:
Komt dit vaker voor?
Kan hier sprake zijn van een constructiefout?
Wat kan er aan gedaan worden? Moet er wat aan gedaan worden?
Hoe lang gaan kronen normaliter mee? Hoe vaak kan je opnieuw een kroon zetten?
NB: ik maak mij zorgen. Wil deze kronen niet kwijt. Zie t al gebeuren dat mn tandarts wil overgaan tot het vervangen van deze kroon waardoor kleurverschil enz. Heb al een afspraak gemaakt voor over twee weken.
Graag ervaringen en adviezen! Bij voorbaat dank.
Zo gezegd zo gedaan. Beide voortanden tot puntjes afgeslepen (de zenuwen werken nog) en de nieuwe tanden erop. Zeer fraai resultaat. Erg tevreden.
Maar....nu zag ik van de week dat in een van mijn kronen een barst zit. Een buitenstaander ziet het niet, maar in de spiegel is het duidelijk zichtbaar; in het glazuur als een haar van boven naar beneden. Ik heb niets bijzonders gedaan. Weet ook niet hoe het ontstaan is. Heb er geen last van. Let wel: er is echt een duidelijk ''breuklijntje" te zien.
Wie kan mij advies geven mbt tot de volgende vragen:
Komt dit vaker voor?
Kan hier sprake zijn van een constructiefout?
Wat kan er aan gedaan worden? Moet er wat aan gedaan worden?
Hoe lang gaan kronen normaliter mee? Hoe vaak kan je opnieuw een kroon zetten?
NB: ik maak mij zorgen. Wil deze kronen niet kwijt. Zie t al gebeuren dat mn tandarts wil overgaan tot het vervangen van deze kroon waardoor kleurverschil enz. Heb al een afspraak gemaakt voor over twee weken.
Graag ervaringen en adviezen! Bij voorbaat dank.
De kap onder het porselein sluit de stomp van de tand goed af, waardoor lekkage waarschijnlijk niet optreedt.
Met vriendelijke groet.