Hallo
Ik ben ongeveer nu al zo'n 7 jaar niet meer naar de tandarts geweest en heb onderhand dus bijna geen tandjes meer in me mond staan. Sterker nog er zit geen enkele gezonde tand meer tussen en mis ik diverse kiezen. Met andere woorden alles moet er naar mijn mening uit. Naar een tandarts stappen lijkt mij zelf niet heel veel zin meer hebben omdat er niet zo heel veel te trekken meer is het zijn eerder nog wat kleine brokjes,wat halve kiezen. die achter zijn gebleven en enkele voortanden. Wat ik zelf dan ook denk is dat ik me toch ergens bij een kaakchirurg te gaan melden, en hem er eens moet naar laten kijken cq behandelen. Toch zou ik nog graag wat meer informatie willen over wat ik het beste kan doen en hoe ik me tot deze chirurg in contact kan komen en hoe zit dit met de kosten en de vergoeding, word ik sowies wel vergoed omdat ik al jaren niet meer bij de tandarts ben geweest
:smt006 groet brak
Ik ben ongeveer nu al zo'n 7 jaar niet meer naar de tandarts geweest en heb onderhand dus bijna geen tandjes meer in me mond staan. Sterker nog er zit geen enkele gezonde tand meer tussen en mis ik diverse kiezen. Met andere woorden alles moet er naar mijn mening uit. Naar een tandarts stappen lijkt mij zelf niet heel veel zin meer hebben omdat er niet zo heel veel te trekken meer is het zijn eerder nog wat kleine brokjes,wat halve kiezen. die achter zijn gebleven en enkele voortanden. Wat ik zelf dan ook denk is dat ik me toch ergens bij een kaakchirurg te gaan melden, en hem er eens moet naar laten kijken cq behandelen. Toch zou ik nog graag wat meer informatie willen over wat ik het beste kan doen en hoe ik me tot deze chirurg in contact kan komen en hoe zit dit met de kosten en de vergoeding, word ik sowies wel vergoed omdat ik al jaren niet meer bij de tandarts ben geweest
:smt006 groet brak
Ik ben Leonardo, 45 jaar, en ik ben vorig jaar december voor het eerst sinds 10 jaar weer naar de tandarts gegaan. Gelukkig heb ik ondanks dat nog een behoorlijk goed gebit, maar ben nu wel in amper 1 maand tijd 6x bij de tandarts geweest en in het ziekenhuis bij de kaakchirurg.
Ik heb een vriendin gehad, en door die verandering in mijn leven was ik de halfjaarlijks controle vergeten. Toen ik na de relatie weer voor controle wilde gaan, hoorde ik dat mijn sanering was verlopen, en dat ik dus alle kosten voor opnieuw saneren zelf moest betalen. Aangezien ik noch klachten, noch geld had, dacht ik: "Okay, dan maar niet gesaneerd, ik ga die kosten dus NIET betalen!". :-?
Ik besloot echter wel om GEEN suiker meer in mijn koffie te doen (ik drink heel erg veel koffie!) en in de auto snoep ik alleen suikervrije drop.
Ik poetste natuurlijk ook goed mijn tanden! :smt001
In december vloog zo'n vulling er opeens uit, net nadat ik van mijn schoonzus een suikervrij dropje in mijn mond geduwd kreeg en ik haar had uitgelegd dat suikervrij drop beter was voor je tanden en kiezen...
Ik heb de vulling door het raampje naar buiten gegooid, maar twee dagen later kreeg ik een hele dikke kaakontsteking. :cry:
Via de huisarts kreeg ik antibiotica, en ging bellen met de verzekering.
Ik legde het verhaal uit en er was geen probleem, ik had al die jaren namelijk wel premie betaald, en zij dus geen kosten gehad.
Na een controle beurt zou ik al weer gesaneerd zijn, dus ging ik op zoek naar een tandarts. Ook die legde ik het verhaal uit, maar omdat ik verzekerd was kreeg ik ook de eerste controle vergoed. :D
Er zijn röntgenfoto's gemaakt.
Ik kreeg dus te horen dat mijn gebied nog erg goed was.
Er is een dubbele wortelkanaal behandeling uitgevoerd, waarbij de kaakontsteking werd volgestopt met medicijn en daarna met een noodvulling werd dicht gemaakt.
Afgelopen week is daar de definitieve witte composiet vulling op gekomen.
Ik heb bij de behandelingen bij de tandarts geen verdoving gehad, maar ik kan goed pijn onderdrukken door in gedachten gewoon ergens anders te zijn. Ik ben ook altijd heel relaxed en ontspannen, misschien dat ik daardoor ook veel minder voel. :wink:
In december is er in het ziekenhuis door de kaakchirurg boven en onder wortelresten uit mijn kaak gehaald. Dat gaat wel met verdoving. En daar voel je dus ook niets van. Stelt ook niet veel voor, en ik kreeg een receptje mee voor Ibuprofen, tegen na-pijn, maar ik heb er helemaal niets meer van gemerkt. :roll:
In jouw geval zou ik ook informeren hoe het zit met je verzekering.
Ik zit bij Menzis. Ik kan me voorstellen dat ze ook met stiften weer tanden en kiezen kunnen plaatsen. Alleen als het tandvlees ook weggezakt is, dan zal het toch een kunstgebit kunnen worden.
Er is bij de tandarts veel informatie te krijgen wat de beste behandeling is, en wat het met zich mee brengt. Er liggen ook veel brochures.
Veel succes, Leonardo. :smt006