pijnstillers helpen niet na apex resectie? nabloeden?

Author:
kimmy
Posted:
di, 02/27/2007 - 15:25
Nou ik heb vanochtend een apex resectie aan de 47 ondergaan. Kunnen ze wel zeggen dat ze de 45 en 46 niet meer doen, maar de 47 doen ze dus blijkbaar ook. Had het beter niet kunnen doen, want ga zelfs met de zwaarste pijnstillers door de grond heen en het blijft maar bloeden. Heb het idee dat ik de hele dag bloed loop te happen. De pijn is ook ondraaglijk inmiddels. Heb nu sinds 9 uur al 2 keer zon brufen 600 gehad, maar het doet echt helemaal niets! Is dit normaal?

En nee, mijn pijngrens ligt aardig hoog, maar dit.. Heel fijn als je vantevoren geen last van je kiezen hebt en na zo'n behandeling wel.
Irfan

Beste Kimmy,

Wat vervelend dat je zulke nabezwaren hebt na een behandeling, ik hoop dat het inmiddels wat beter gaat.

Wanneer verdoving wordt toegediend heeft deze ook een vaatvernauwend effect (bloedvaatjes worden iets dichtgeknepen). Als de verdoving uitwerkt, is dat effect ook weg en dan gaat het ook iets bloeden. Het beste kun je dan er een gaasje (deze krijg je meestal mee) tegen aanleggen (na apexresectie in de omslagplooi) en even de kiezen op elkaar houden voor een half uurtje.

Voor de pijnstilling heeft u inderdaad een sterker middel meegekregen, wel wordt dan geadviseerd om te beginnen met 2 sachets, om goed de pijn te stillen wanneer de verdoving is uitgewerkt en dan ieder 4 uur nog een sachet met een maximum van 4 sachets per dag. Dit kunt u dan 2 tot 3 dagen continueren, hierna moet de pijn over zijn. Mocht u ziek worden, koorts hoger dan 39 graden krijgen of stopt het bloeden niet, dan moet u wel even contact opnemen met de spoeddienst.

Ik hoop dat het inmiddels al iets beter gaat,

Met vriendelijke groet,

Irfan Abas
wo, 02/28/2007 - 19:40 Permalink
kimmy

Dat gaasje heb ik gebruikt, de pijnstillers mocht ik er echter maar maximaal 2 per dag van hebben is mij verteld.

Ik zit nu op dag 3, maar de pijn is nog net zo heftig als de eerste dag vreemdgenoeg. Ik heb me er ook wel op verkeken hoor, al 3 keer een verstandskies eruit laten trekken/snijden en zelfs zonder pijnstilling geen napijn gehad. Dus dit is echt wel een tegenvaller...
do, 03/01/2007 - 11:04 Permalink
dj

Normaal gesproken mag je er dan de maximale dagdosis paracetamol bij (ook weer voor een paar dagen). Als dat niet werkt en de pijn als "ondraaglijk" wordt ervaren dan is de techniek van pijnstilling nog niet af, normaal gesproken komen dan opiaten in beeld.

Wel is het naar mijn mening zo dat als je dermate veel pijnstillers nodig hebt je eigenlijk wel met je tandarts moet bellen en normaal gesproken langs zou moeten. Overleg met apotheek/huisarts over de pijnstilling is wat mij betreft altijd een goed idee bij dit soort hoeveelheden (3 of zelfs 4 maal 600mg profen p.d.).
do, 03/01/2007 - 18:00 Permalink
kimmy

dat heb ik dus ook al gedaan, ik zit op max van beiden. En inmiddels 4 dagen na die apex..

Dus dan ga ik toch maar even de tandarts bellen..
vr, 03/02/2007 - 09:40 Permalink
dj

Zou ik zeker doen ja, eigenlijk moet je niet gek veel langer door met deze dosis van deze pijnstillers. Succes ermee dan toch maar he..
vr, 03/02/2007 - 09:48 Permalink