A.s. maandag is het 5 weken geleden dat ik een apex resectie heb ondergaan aan een kies. Vorige week is er al wel een stukje hechting los gegaan maar er zit nog een flink stuk draad en dat lijkt nog behoorlijk vast te zitten. In het ziekenhuis zei de assistente al dat het waarschijnlijk wel wat langer dan 3 weken bleef zitten maar nu dus al 2 weken langer... Is dat 'gevaarlijk' of maakt het niets uit?
En daarnaast wil ik graag weten na hoe lang de napijn echt weg is... Veel pijn heb ik niet maar af en toe steekt en zeurt het weer een beetje als voorheen...wil dat zeggen dat er nog een ontsteking zit of moet ik me daar niet te druk over maken en nog even een tijdje afwachten?
En daarnaast wil ik graag weten na hoe lang de napijn echt weg is... Veel pijn heb ik niet maar af en toe steekt en zeurt het weer een beetje als voorheen...wil dat zeggen dat er nog een ontsteking zit of moet ik me daar niet te druk over maken en nog even een tijdje afwachten?
Bij een apexresectie wordt volgens mij vaak wat bot weggenomen en dat blijft minstens een week of zes gevoelig maar echt volledige genezing van bot duurt aanzienlijk langer (maanden in ieder geval).
Hechtdraden dienen er enkel voor zachte weefsels bij elkaar te houden, zodat bijvoorbeeld waar de incisie (snee) in het tandvlees zat, dat het weer geneest. Zodra dat gebeurd is (gaat al snel) is de functie van de hechting weg. Als het nog in het tandvlees of slijmvlies zit, wordt het door het lichaam als corpus alienum (vreemd lichaam) gezien en gaat het eromheen beetje onsteken. Vandaar dat het irriteert...
Ik neem aan dat u nog een afspraak heeft ter controle bij de chirurg, of heeft hij de nazorg weer neergelegd bij uw tandarts? Sowieso even langsgaan bij één van de twee om die hechtingen te laten verwijderen, tevens moet er even gekeken worden of de wond netjes is geheeld.
Napijn is natuurlijk erg subjectief, het zal vast nog wel af en toe zeuren, er is immers ook bot weggeboord. Mocht het erger worden, zwellen, pijn doen dat u pijnstillers nodig heeft etc, altijd even langs de tandarts.
Groet Irfan
Nee het zijn oplosbare hechtingen die er vanzelf uit zouden moeten gaan.
Zoals ik hierboven al schreef: het zouden oplosbare hechtingen zijn. Een afspraak bij de kaakchirurg hoefde ik niet te maken omdat hij binnenkort weggaat. Moest gewoon na een paar maanden een afspraak maken bij de tandarts. Dat heb ik gedaan (afspraak staat voor eind mei) maar er is verder niets gezegd over de hechtingen (behalve dat ze vanzelf weg zouden gaan). Raar dat dat anders dan wel zou moeten..Verschilt het misschien per ziekenhuis en materiaal? Ik weet dat een vriendinnetje ook oplosbare hechtingen had (bij het trekken van verstandskiezen) en dat die wel vrij snel weg gingen (vanzelf).
Helaas woont mijn tandarts niet om de hoek maar denk dat ik begin volgende week maar even de tandarts of kaakchirurg ga bellen...
Bedankt voor de reacties...
??
Maar misschien mis ik iets, zou kunnen. Alleen, het zou niet de eerste keer dat er oplosbare hechting in zou moeten zitten wat dan niet het geval blijkt (zelf gehad).
De assistente vertelde dat er normaal 3 weken voor staat maar dat het ook zeker wat langer zou kunnen duren.
Echter bij mij duurt het nu al 5 weken vandaar dat ik het hier vraag...
Wel zit er nu nog een -als ik met mijn vinger voel- een soort van bobbel bij de behandelde kies (onder het tandvlees). Hij is wel kleiner geworden (in het begin voelde het als 'huge'; nu lijkt hij niet echt kleiner meer te worden). Als ik het aanraak is het wel een beetje gevoelig maar ik heb geen pijn oid... Vraag het me zo af. Iemand een idee?