Beste,
Ik had al langere tijd tandpijn, meerdere keren geweest voor behandeling.
Het ging om de laatste kies boven en die ernaast, daar is een kroon geplaatst, die volgens mij de aanleiding van de pijn is. Of de laatste.
Dus ik kom bij de tandarts ik leg uit: de laaste kies ertussen dat randje, hij pakt twee ultra koude dingetjes drukt die tegen de laatste kies en ik schiet bijna van pijn uit de stoel, doet hetzelfde met de kroon ernaast, geen centje pijn. Het volgende moment neemt hij de spuit en geeft mij een wortelkanaalbehandeling. Maanden eerder waren foto's genomen waarop geen onregelmatigheden waren te zien.
Nu zijn we 3 weken verder en ik heb weer pijn gehad na 1 week, maar niet zo intensief als eerst, afwachten dus. Ik heb sinds de kroon is geplaatst meer pijn gehad daar, dan ervoor.
De tandarts wil de kroon wel gaan vervangen op zijn kosten[zwarte rand ook]
Mijn vragen:
-Is het niet snel om een kanaalbehandeling te doen in dit geval?
-Wat moet er gebeuren bij het vervangen van een kroon, dat de pijn daar niet meer terug komt?
-wanneer is er sprake van of noodzaak voor een driekanalig elem. bij wortelbehandeling?
Groet Che
Ik had al langere tijd tandpijn, meerdere keren geweest voor behandeling.
Het ging om de laatste kies boven en die ernaast, daar is een kroon geplaatst, die volgens mij de aanleiding van de pijn is. Of de laatste.
Dus ik kom bij de tandarts ik leg uit: de laaste kies ertussen dat randje, hij pakt twee ultra koude dingetjes drukt die tegen de laatste kies en ik schiet bijna van pijn uit de stoel, doet hetzelfde met de kroon ernaast, geen centje pijn. Het volgende moment neemt hij de spuit en geeft mij een wortelkanaalbehandeling. Maanden eerder waren foto's genomen waarop geen onregelmatigheden waren te zien.
Nu zijn we 3 weken verder en ik heb weer pijn gehad na 1 week, maar niet zo intensief als eerst, afwachten dus. Ik heb sinds de kroon is geplaatst meer pijn gehad daar, dan ervoor.
De tandarts wil de kroon wel gaan vervangen op zijn kosten[zwarte rand ook]
Mijn vragen:
-Is het niet snel om een kanaalbehandeling te doen in dit geval?
-Wat moet er gebeuren bij het vervangen van een kroon, dat de pijn daar niet meer terug komt?
-wanneer is er sprake van of noodzaak voor een driekanalig elem. bij wortelbehandeling?
Groet Che
Om een kroon te kunnen plaatsen op een kies, moet daarvoor eerst een reden zijn, bijv. omdat er heel grote vulling al inzit, of dat de kies heel erg carieus (verrot) is. Vervolgens moet er een heel stuk van de kies afgeslepen worden voordat er een nieuwe kunstmatige kroon overheen kan. Hierdoor krijgt een kies, die niet meer zo gezond is, een flinke opdoffer. Dit kan resulteren dat de zenuw van een kies sterft. Daarom voel je die kies niet meer wanneer er een koude test wordt gedaan.
In dit geval kan de tandarts ervoor kiezen om door de kroon heen te boren en een wortelkanaalbehandeling te doen of de kroon te verwijderen, wortelkanaalbehandeling en vervolgens een nieuwe kroon te vervaardigen, zoals in jouw geval. Zodra de wortelkanaalbehandeling is uitgevoerd, voel je waarschijnlijk geen pijn meer.
Een kies heeft meerdere wortels en in elke wortel zit 1 of meer kanalen. Voor een wortelkanaalbehandeling, moeten alle wortels behandeld worden. Jouw tandarts gaf aan het om 3 kanalen ging, vandaar de noodzaak voor deze behandeling.
Succes verder, groet Irfan
Het is een wat gecompliceerd verhaal.
De wortelkanaalbehandeling heb ik gehad in de laatste kies, dat is een normale tand, heel snel kreeg ik daar na koude-test een w.k.behandeling; [is dit niet wat kort door de bocht?]
De tand ernaast is een kroon die 2 jaar geleden is geplaatst. Die geeft volgens mij de problemen en ik heb keer op keer gezegd dat ik er pijn aan heb en dat de kroon te kort is [ik kan er met flos ruim onder komen], vanaf het begin knelde hij en bij het aanmeten ging het niet lekker.
Nu heb ik na w.k.b. nog steeds dezefde pijn, dit bewijst......?
Keer op keer zei ik heb ik aangegeven dat de kroon niet goed was/zat of de overgebleven tand eronder;
Veel foto's gemaakt, ik zou tandenknarsen, dus een opbeetplaat, nu een w.k.b. en nog dezelfde pijn, en ik heb zo'n 500 euro uitgegeven hieraan, niet aan de kroon, dat was €600 zoveel, maar die opbeetplaat, w.k.b... €500 voor niets!
En ruim €600 voor een kroon waar ik sinds zoveel tandpijn aan heb gehad....
Bij vervanging van deze vermaledijde kroon, wat moet er gebeuren zodat ik geen pijn meer zal hebben?
mvg che
Het is inderdaad wat gecompliceerd.
Je hebt een wkb in de laatste kies en kort erna heb je er nog 1 gehad, omdat die kies niet reageerde op een koude test? Maar die kies is al ontzenuwd en kan uberhaupt niet meer reageren...
Als de kroon pijn doet en hij wordt nu vervangen hoop ik dat het beter gaat. Een te korte of te lange kroon geeft nu eenmaal klachten. Wat er precies moet gebeuren om van de pijn af te komen, daar heb ik nu veel te weinig informatie over. Daarvoor zou je evt. een second opinion kunnen vragen.
Groet Irfan