Vergoeding Techniekkosten CZ met aanvullende tandverzekering

Author:
calahan
Posted:
do, 03/22/2007 - 21:46
Hallo,

ik heb een kroon gekregen en nu vraag ik me af of de techniekkosten voor 50 of voor 75 % vergoed worden. Ik kan dat nergens terug vinden op http://www.cz.nl

Wellicht weet iemand het antwoord. Ik heb een gewone aanvullende tandverzekering bij CZ
Spiegeltje

Ik heb het even voor je nagezocht en techniekkosten bij het maken van kronen en dergelijke wordt voor 50% vergoed (Aanvullende verzekering tandarts). Het is inderdaad wat lastig te vinden op de http://www.cz.nl.
do, 03/22/2007 - 21:56 Permalink
Holmes

Hou er wel rekening mee dat er op jaarbasis maximaal € 450,00 vergoed wordt. Als je alleen een kroon zou hebben dan blijf je daar ruim binnen met een vergoeding van 50%, maar als je ook al een aantal vullingen en een WKB hebt gehad dan zit je daar maar zo aan.
vr, 03/23/2007 - 00:54 Permalink
calahan

Ja, dat klopt van die vergoeding van 450 euro op jaarbasis.
Ik heb gelukkig een tandarts die begrip heeft voor dit lage bedrag.
Mocht ik de maximale vergoeding van 450 euro te boven komen, dan schrijft die gewoon de rekening uit voor volgend jaar.

Daar bedoel ik mee, mocht ik nu een behandeling krijgen, dan schrijft die de rekening pas volgen jaar uit om toch de vergoeding te krijgen.

Ik had echter nog een vergoeding van 88 euro over van vorig jaar. Nu heeft die een rekening uitgeschreven van November 2006 om toch nog die 88 euro vol te pompen.

Kijk, dat is nog eens een tandarts die meedenkt !!
vr, 03/23/2007 - 20:08 Permalink
Spiegeltje

Pas daarmee op omdat niet de datum van de rekening geldt maar de datum van behandeling. Als de tandarts daar mee gaat sjoemelen is dat verzekeringsfraude.
vr, 03/23/2007 - 20:16 Permalink
Holmes

Het ziekenfonds bestaat niet meer. Maar als iedereen gaat denken zoals jij en je tandarts, zullen de kosten voor de gezondsheidszorg alleen maar hoger worden en daardoor wordt de premie ook weer hoger.

Je kunt ook kijken of je een uitgebreider pakket kunt afsluiten en niet voor de laagste prijs op de eerste rang willen zitten.

Ik hoop dan ook dat jij en en je tandarts op een eerlijke manier te werk willen gaan en anders hoop ik dat jullie op een ongelofelijke manier door de mand vallen.
ma, 03/26/2007 - 09:59 Permalink
Holmes

Gezondheidszorg wordt toch duurder hoe je het went of keert.

Ik ga echt geen uitgebreider pakket nemen ben wel gek. Zolang het zo gaat vind ik het goed. Misschien val ik wel een keer door de mand, dat zien we dan wel weer !

Moet je helemaal zelf weten, maar wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten. Als het uitkomt heb je het wel over bewuste fraude en het risico dat je op de zwarte lijst van de verzekeraars komt. En dan heb je een heel groot probleem. Als jij dat risico wil nemen, dan moet je het zelf weten.
ma, 03/26/2007 - 10:55 Permalink
vV

Ja, fijne gang van zaken...
er zijn wel eens schattingen geweest dat de premie 10% lager kan uitvallen wanneer er niet gefraudeerd wordt..Dus het voordeel wat je gehad hebt ervan heb je allang betaald door de nu al hogere premie..

Daarnaast snap ik de opstelling van de tandarts ook niet.. zijn voordeel zie ik niet, het risico wat hij blijkbaar bewust neemt zie ik des te duidelijker...
ma, 03/26/2007 - 12:39 Permalink
MoniqueDM

Ik snap dit ook niet hoor!
De premies zijn al hoog genoeg en door dit soort praktijken worden ze alleen maar hoger. Niet alleen jijzelf, maar de hele maatschappij wordt hier de dupe van.
En het zure van het geheel is dat de tandheelkunde voor iedereen prijzig is, niet alleen voor jou. Dat jij geen verzekering wil nemen die iets meer vergoedt moet je zelf weten, maar benadeel daar niet iedereen mee.

Monique
ma, 03/26/2007 - 13:14 Permalink
Holmes

En geloof me maar, de premies worden alleen nog maar hoger de komende jaren en dat komt heus niet door dit soort praktijken !

Dat de premies hoger worden komt inderdaad niet alleen door dit soort praktijken, maar het werkt zeker wel mee.

Verder ben ik het eens met vV. Waarom werkt de tandarts hier aan mee. Als dit uitkomt is hij samen met u het haasje, terwijl hij er zelf niet beter van wordt.
ma, 03/26/2007 - 16:06 Permalink
Spiegeltje

Tandartsen zijn soms net gewone mensen. Die willen ook graag aardig gevonden worden, dus als ze iets voor een patient kunnen betekenen op dit punt .... :-?

Dat oneigenlijk gebruik van verzekeringen qua premie en dekking grote gevolgen kan hebben zie je nu bij ONVZ die - lopende het verzkeringsjaar - flink het mes heeft moeten zetten in de vergoedingen van de meest uitgebreide verzekering (niet tandarts overigens). Als mensen het niet bevalt mogen ze tussentijds opstappen.

(er schijnen volgens ONVZ mensen te zijn geweest die 17 brillen/jaar declareerden omdat dat onder de dekking viel).
ma, 03/26/2007 - 16:17 Permalink
calahan

Kijk,

begrijp me niet verkeerd maar ik heb een baantje waar ik niet veel mee verdien en helaas is mijn gebit ook niet aan de beste kant. Dat is helaas niet meer terug te draaien. Heb zelfs overwogen door de hoge kosten geen tandartsdekking meer te nemen. Maar naderhand toch maar overwogen om het te doen.

Mensen die een hoog salaris hebben kunnen het zich ook makkelijker permiteren een hogere dekking te nemen. Al zou ik het graag willen, mijn financieel budget laat dit maandelijks niet toe.

Wat ik nu doe is zeker niet goed te praten, daar ben ik zeer zeker van overtuigd. De tandarts schiet er inderdaad niets mee op en neemt inderdaad risico maar ik neem dat risico ook, daar ben ik me zeker van bewust. Maar het gebeurd nu eenmaal, we hebben beiden ermee ingestemd om dit wel te doen.

Mensen die veel verdienen en makkelijker een uitgebreide tandartsverzekering kunnen nemen zullen bovenstaande niet begrijpen.

Maar ja, het is niet goed te praten, zeer zeker niet, maar door mijn omstandigheden die ik over mezelf beschrijf zullen veel mensen zitten en die laten misschien hun gebit helemaal niet meer verzorgen en dat vind ik erger !
ma, 03/26/2007 - 21:31 Permalink
Holmes

Dat oneigenlijk gebruik van verzekeringen qua premie en dekking grote gevolgen kan hebben zie je nu bij ONVZ die - lopende het verzkeringsjaar - flink het mes heeft moeten zetten in de vergoedingen van de meest uitgebreide verzekering (niet tandarts overigens). Als mensen het niet bevalt mogen ze tussentijds opstappen.

(er schijnen volgens ONVZ mensen te zijn geweest die 17 brillen/jaar declareerden omdat dat onder de dekking viel).
Dat verhaal heb ik inderdaad ook gehoord. Zou toch niet waar kunnen zijn. Als je dan hoort dat verzekeringsmaatschappijen zeggen dat ze meer tegen fraude willen doen. Dit lijkt me toch echt wel het onderzoeken waard.
En waarom dit een reden moet zijn om de polisvoorwaarden uit te kleden. Maximaal 1 bril per kalenderjaar vergoeden ondervangt dit soort misstanden toch ook afdoende.
ma, 03/26/2007 - 22:13 Permalink
Holmes

Maar ja, het is niet goed te praten, zeer zeker niet, maar door mijn omstandigheden die ik over mezelf beschrijf zullen veel mensen zitten en die laten misschien hun gebit helemaal niet meer verzorgen en dat vind ik erger !

Het is inderdaad niet goed te praten. Door dit soort acties worden de premies alleen maar hoger waardoor mensen met een minder salaris inderdaad gedwongen worden om hen tandartspolis op te zeggen. Dat betekent dus dat er een heleboel mensen als jij, met ook een laag salaris, zullen zijn die hun gebit niet meer kunnen laten verzorgen.

Namens hen wil ik jou en je tandarts hiervoor alvast bedanken.
ma, 03/26/2007 - 22:25 Permalink
MoniqueDM

Mijn man en ik hebben een normaal modaal inkomen. Wij hebben ieder een vergoeding tot max. € 750,= per jaar en afgelopen jaar hebben wij ook nog eens ruim € 700,= zelf bij moeten lappen.
Dit is weer fiscaal aftrekbaar bij je aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen.
Aangezien je een baantje hebt, zal óók jij een belastingaangifte in moeten vullen, dus er is altijd wel een "legale" manier om iets terug te ontvangen van de kosten die je zelf hebt gemaakt.

Monique
di, 03/27/2007 - 07:28 Permalink
Holmes

Mijn man en ik hebben een normaal modaal inkomen. Wij hebben ieder een vergoeding tot max. € 750,= per jaar en afgelopen jaar hebben wij ook nog eens ruim € 700,= zelf bij moeten lappen.
Dit is weer fiscaal aftrekbaar bij je aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen.
Aangezien je een baantje hebt, zal óók jij een belastingaangifte in moeten vullen, dus er is altijd wel een "legale" manier om iets terug te ontvangen van de kosten die je zelf hebt gemaakt.

Monique

En door de hoge premies, zoals terecht opgemerkt, zit je al gauw aan de drempel om voor deze teruggave in aanmerking te komen. Voordeel is wel dat je dan eventuele kosten van volgend jaar normaal vergoed krijgt. Want hou er wel rekening mee dat als je tandarts direct de vergoeding voor 2008 ook volmaakt, dat je dan in 2008 ook geen kosten meer kunt declareren.
di, 03/27/2007 - 08:02 Permalink
Japie Krekel

Ik wil verzekeringsfraude echt niet goed praten hoor, maar tariefstijgingen/verandering verzekeringsvoorwaarden omdat mensen brillen declareren ???????

Waar komt die 5 miljoen euro dan vandaan die ELKE verzekeringsmaatschappij gemiddeld heeft geinvesteerd in de reclamecampagne die mensen tot overstappen naar hun maatschappij moest verleiden in 2006.

Enige nuance is hier echt wel op zijn plaats.

Straks geen no-claim maar de directeuren willen vast opslag of aandelen etc. en dat moeten we dan maar weer met z'n allen betalen.

NEE FRAUDEREN MAG NIET, maar onnodig geld verslinden, want mijns inziens beter besteed had kunnen worden, is HELAAS niet strafbaar.
di, 03/27/2007 - 16:11 Permalink
vV

volgens de cijfers leggen verzekeraars op het moment ongeveer 40-50 euro per patient bij op een basispolis..

Ze zijn aan het interen op hun reserves. En dat alles voor de gunst van de verzekerde. Nu zal dit bij ONVZ wel meevallen, ik denk dat ze grote problemen voor willen zijn, en dat ze willen voorkomen dat ze straks een hapklare brok worden voor de grote jongens.

Voor echte concurrentie tussen zorgverzekeraars zijn juist de kleine verzekeringen belangrijk, die houden de grote scherp, m.i. Echter die hebben ook de minste buffer, en zullen dus eerder dit soort maatregelen moeten nemen.

Dat verhaal van 17 brillen snap ik trouwens niet want bij ONVZ is naar ik meen een beperking in aantal brillen/kontaktlenzen over x-jaren geregeld. EN waar ze in gesneden hebben...niet in de voorwaarden voor brillen..
di, 03/27/2007 - 17:10 Permalink