stuk je voor tand af gebroken.

Author:
TIA
Posted:
vr, 04/06/2007 - 20:50
hallo me vriedin heeft een stuk e van haar voor tand af. het gaat om een heel klein stuk je ze heeft er geen last van maar is bang dat het erger wordt. moet ze haar tandarts dinsdag bellen of is het niet zo erg en kan ze er mee wachten tot ze weer op controle moet.
Spiegeltje

25 jaar geleden heb ik me gestoten aan een bierflesje en is een klein stukje van mijn voortand afgebroken. Misschien dat ik er de komende tijd iets aan laat doen. Nee, er is dus geen haast mee :)

Als de tandarts handig is met composiet kan hij het praktisch onzichtbaar repareren. Het is niet zo gek om daar een afspraak voor te maken tussen de controles door.
vr, 04/06/2007 - 21:00 Permalink
Mignon

Beste TIA,

een tand is opgebouwd uit drie verschillende lagen. Van buiten naar binnen toe: glazuur, dentine en de pulpa (zenuw).

ls de zenuw blootligt, wat hier denk ik niet het geval is aangezien het om een heel klein stukje gaat, moet deze direct door de tandarts worden afgesloten.

Een stukje glazuur (tot ongeveer 1mm) hoeft niet direct gerestaureerd te worden.

Met het behandelen van een glazuur-dentine breuk kun je even wachten. Ik zou echter adviseren om wel binnen niet al te lange tijd naar de tandarts te gaan. Blootliggend dentine kan namelijk gevoelig worden en bovendien kan de tand via de blootliggende dentinekanaaltjes kleurstoffen opnemen wat leidt tot verkleuring van de tand.

Succes ermee, gr Mignon
za, 04/07/2007 - 17:08 Permalink
TIA

hoi had nog ff een vraag je.

kan het wel zo gevuld worden dat e er niks meer van ziet of doen ze wat anders als vullen.

ze gaan het toch niet gelik maken zo dat er nog wat van je tand af gaat.

en dat je voor tand korter wordt als de andere voor tand
za, 04/07/2007 - 20:31 Permalink
Spiegeltje

Nee, ze slijpen niet één tand af maar meteen alle voortanden. Dan valt het niet op dat ie korter is :D . :D

Maar effe serieus. Er wordt een stukje tandkleurig composietmateriaal 'aangeplakt'. Als het goed wordt gedaan valt het niet op.
za, 04/07/2007 - 21:08 Permalink
TIA

het is helemaal goed gekomen. ze is vanmorgen bij de tandarts geweest.

en je ziet er niks meer aan :D e moet echt weten dat er een stuk je af was gebroken. :D :lol: en ze durft weer te lachen ze was bang dat ze voor schut stond dat andere mensen het zachen. :wink: :smt003
di, 04/10/2007 - 19:33 Permalink