Hallo,
Ik ben 18 jaar en heb echt een hekel aan mijn gebit! Vroeger heb ik een uitneembare beugel gehad. Mijn boventanden stonden mooi recht en kreeg toen een beugel voor mijn overbeet. Dit was een beugel voor 's nachts met zo'n groot blok eraan. Ik gooide hem 's nachts onbewust altijd uit en ben op een gegeven moment gestopt, iets waar ik nog iedere dag enorme spijt van heb! Door het duimen toen der tijd zijn mijn tanden weer scheef komen te staan. Lachen met open mond doe ik zo weinig mogelijk. Ik wil al heel lang naar de orthodontist, maar durf niet omdat ik mij gewoon erg schaam. Binnenkort hoop ik toch de knoop door te hakken, want het heeft veel invloed op me. Daarom nu een paar vragen waar ik hoop antwoord op te krijgen!
Mijn bovenste voortanden staan een beetje scheef naar voren, ik heb een paar kleine spleetjes. Zou dit op te lossen zijn met een uitneembare beugel of kan dit echt alleen met behulp van slotjes?
Op mijn leeftijd is alleen een kaakoperatie een optie voor mijn overbeet?
Alvast bedankt!
groetjes m
Ik ben 18 jaar en heb echt een hekel aan mijn gebit! Vroeger heb ik een uitneembare beugel gehad. Mijn boventanden stonden mooi recht en kreeg toen een beugel voor mijn overbeet. Dit was een beugel voor 's nachts met zo'n groot blok eraan. Ik gooide hem 's nachts onbewust altijd uit en ben op een gegeven moment gestopt, iets waar ik nog iedere dag enorme spijt van heb! Door het duimen toen der tijd zijn mijn tanden weer scheef komen te staan. Lachen met open mond doe ik zo weinig mogelijk. Ik wil al heel lang naar de orthodontist, maar durf niet omdat ik mij gewoon erg schaam. Binnenkort hoop ik toch de knoop door te hakken, want het heeft veel invloed op me. Daarom nu een paar vragen waar ik hoop antwoord op te krijgen!
Mijn bovenste voortanden staan een beetje scheef naar voren, ik heb een paar kleine spleetjes. Zou dit op te lossen zijn met een uitneembare beugel of kan dit echt alleen met behulp van slotjes?
Op mijn leeftijd is alleen een kaakoperatie een optie voor mijn overbeet?
Alvast bedankt!
groetjes m
Ik ben geen ortho dus kan je zeker geen 'waarheden' verkopen, maar ik ben wel zelf in behandeling voor een overbeet. Ik ben 22 en mijn verhaal is een beetje hetzelfde als van jou.
Vroeger heb ik een uitneembare beugel gehad waardoor mijn naar voor staande tanden wat rechter kwamen, maar de activator om mijn onderkaak naar voor te brengen (en dus de echte overbeet op te lossen) heb ik ook niet echt willen dragen.
Nu zijn mijn staan mijn voortanden ook weer wat scheef naar voor en staat mijn onderkaak nog altijd 5-6mm te veel naar achter.
De vraag is aan jou of je enkel die tanden wat rechter wil, of echt heel de overbeet weg (dus onderkaak naar voor). Om die onderkaak naar voren te brengen is op volwassen leeftijd wel een operatie nodig.
Een andere optie die ik kreeg was via slotjes beugel en buitenbeugel de tanden in de bovenkaak naar achter trekken om zo boven en onderkaak gelijk te brengen. Ik heb zelf voor de operatie gekozen omdat ik een buitenbeugel niet zie zitten en omdat het resultaat ook stabieler en mooier (natuurlijker) schijnt te zijn.
hopelijk helpt dit wat