Ludwig's angina: mijn verhaal

Author:
Roxxxy
Posted:
vr, 04/27/2007 - 22:26
Ik wil even hier vertellen wat mij de afgelopen week 'overkomen' is.
Vorige week heb ik hier een post geplaatst 'wanhopig'.
Het begon met kiespijn op een woensdag, gelijk naar de tandarts, foto's, niets te zien dus 'weekje aankijken'. donderdag wordt de pijn echter zo erg, maar lijkt of het verplaatst van kies naar weke gedeelte van de mondholte, vrijdag naar de huisarts, die denkt aan ontstoken speekselklier en maakt een afspraak voor me met de kaakchirurg voor maandag. Zaterdag wordt mijn onderkaak/keel zo ontzettend dik, ik heb een enorme 'onderkin' hangen. Ik ga nogmaals naar de huisarts. Met zware pijnstillers naar huis gestuurd en 'afwachten' tot maandag. Ik verga echt van de pijn.
Eindelijk is het maandag en kan ik naar de kaakchirurg. Weer foto's, niets te zien. Grondig onderzocht, testjes op kiezen. Ik moest gelijk opgenomen worden in het ziekenhuis en aan een infuus met zware antibiotica gelegd worden. Ik heb er 3 dagen gelegen. Diagnose was Ludwigs Angina. Een ontstoken wortelpunt waarvan de onteking doorslaat op de weke gedeelte van de mondholte. Alles zwelt op en op een gegeven moment kan je niet meer slikken. Het kan levensbedreigend zijn. Ik was er net op tijd bij.
Het gekke was dat er niets op de foto's te zien was. Ik loop zeker al een jaar te kwakkelen met deze kies. Vorig jaar is mijn oude vulling vervangen door een witte vulling en is de ellende begonnen. Af en toe zeurende pijntjes waarvan op de foto nooit iets te zien was en wat dan weer overging. Tot nu toe dus.

Lang verhaal, jullie hebben er waarschijnlijk niet veel aan, het komt niet vaak voor. Maar mocht je gezicht abnormaal dik worden denk dan zeker hier aan.

Ik ben inmiddels weer 2 dagen thuis en voel me een stuk beter. Thuis nog a-b kuur afmaken en wortelkanaalbehandeling af laten maken (die ze in het ziekenhuis gestart zijn) en dan hoop ik weer de oude te zijn.

Groetjes, Roxxxy :smt006