schoonhouden na trekken kiezen

Author:
Fleur25
Posted:
do, 05/03/2007 - 11:17
Hoi allen ;-)

Mijn tanden aan de rechterkant zijn gisteren getrokken (en eruit gesneden). Nu ben ik een beetje bang dat het gaat ontsteken en ik durf nog niet goed te spoelen. Heb je met hechtingen minder kans dat het gaat ontsteken (omdat het dichter zit) of maakt dat niet uit?
Ik eet al heel voorzichtig maar het is bijna onmogelijk om er geen eten in te laten komen...

En wat betreft het koelen. Mijn rechterwang is best dik, maar ik ben door de "sensatie" vergeten te koelen. Ik heb het wel een paar uur later een beetje gedaan, maar dat heeft denk ik niet veel nut? Zou ik nu nog kunnen koelen (ze zijn gisteren rond2u/half3 getrokken)
Spiegeltje

Altijd een vervelende periode, kort na de behandeling. Je moet de eerste paar dagen heel voorzichtig zijn met spoelen (beter helmaal niet) om te voorkomen dat het natuurlijke bloedstolsel uit de wond verdwijnt . Dit stolsel bevordert de genezing. Zonder het stolsel is de kans groter op een pijnlijke infectie.

Na een paar dagen kun je echter wel beginnen met te spoelen, om bijvoorbeel irritante etensresten te verwijderen die in wond zijn gaan zitten(rijstkorrels zijn berucht!). Er zijn ook speciale spuiten voor om de wond schoon te houden.

Koelen moet je vanaf het begin doen, dat hoeft nu i.i.g. niet meer :D

Over de invloed van hechtingen weet ik weinig, behalve dat de tandarts meestal niet hecht en de kaakchirurg wél.
za, 05/05/2007 - 02:28 Permalink
Mignon

De hechtingen zijn bedoeld om de wondranden bijelkaar te houden en zo te voorkomen dat het bloedstolsel verdwijnt dat nodig is voor een goede genezing. Hechtingen op zichzelf kunnen ook kunnen gaan irriteren, maar dit is met zelf-oplossende hechtingen vrijwel nooit het geval.

Gr, Mignon
za, 05/05/2007 - 19:57 Permalink
Fleur25

Bedankt allebei voor het antwoord. Het gaat nu best goed. Er was een fikse zwelling, maar die is nu langzaam minder aan het worden. Ik heb nog wel een grote gele plek, maar daar kan ik mee leven :wink:
zo, 05/06/2007 - 10:49 Permalink