Afgelopen donderdagmorgen zijn er, onder verdoving, 3 gaatjes gevuld aan de linkerkant. Na het uitwerken van de verdoving kreeg ik pijn in al mijn kiezen aan de linkerkant. Vrijdagmorgen was dit gelukkig weg. Echter 's avonds kwam de pijn weer op en werd in het weekend zo hevig dat ik aan de pijnstillers moest.
Gistermorgen was de pijn stukken minder maar sinds gisteravond doet het enorme pijn om mijn kiezen aan de linkerkant op elkaar te zetten. Dit veroorzaakt hevige pijnscheuten en zelfs met een pijnstiller blijft het gevoelig. Ook koud spul is niet te verdragen, warm gaat goed!
Volgens mijn tandarts moet ik het nog even aanzien en wordt dit vanzelf minder. Toch maak ik me zorgen want eten is echt een opgave, aan de linkerkant lukt het zowiezo niet maar ook als ik rechts eet drukken de kiezen aan de linkerkant op elkaar en doet het pijn van mijn oor tot mijn oog. Zou het onstoken kunnen zijn?
Groet, Maatje. :roll:
Gistermorgen was de pijn stukken minder maar sinds gisteravond doet het enorme pijn om mijn kiezen aan de linkerkant op elkaar te zetten. Dit veroorzaakt hevige pijnscheuten en zelfs met een pijnstiller blijft het gevoelig. Ook koud spul is niet te verdragen, warm gaat goed!
Volgens mijn tandarts moet ik het nog even aanzien en wordt dit vanzelf minder. Toch maak ik me zorgen want eten is echt een opgave, aan de linkerkant lukt het zowiezo niet maar ook als ik rechts eet drukken de kiezen aan de linkerkant op elkaar en doet het pijn van mijn oor tot mijn oog. Zou het onstoken kunnen zijn?
Groet, Maatje. :roll:
Vervelend die napijnen, bij het vullen hebben de zenuwen van een kies waarschijnlijk een flinke opdoffer gehad. Daar heb je nu een ontstoken zenuw van een van de kiezen.
Op dit moment is het ook niet heel handig om gelijk een wortelkanaalbehandeling te starten in de kies die ontstoken is, dus het beste lijkt mij om even flinke pijnstillers te nemen en een aantal dagen aan te zien. Over een week is handig om voor controle langs de tandarts te gaan, dan kan er even getest worden of de kies geheeld is of dat de zenuw is afgestorven. In het laatste geval moet er een wortelkanaalbehandeling gestart worden.
Hoe is de hoogte van de vullingen eigenlijk, als je heel rustig dichtbijt, heb je dan het gevoel dat een van de vulling of kiezen te hoog is of is dat niet te bepalen vanwege de pijn?
Succes en groet Irfan
Het op elkaar bijten van de kiezen doet enorme pijn maar ik heb niet het idee dat de vulling te hoog is. Het vreemde is dat dit ook pas gisteravond begon. Als ik nu de betreffende kies aanraak met mijn tong doet dit al pijn. Verder voelt die vulling ook vreemd. (alsof ik metaal proef en de vulling niet "droog" is...lastig uitleggen) Pijnstillers helpen overigens niet tegen die pijnscheuten wanneer de kiezen op elkaar komen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik de kiezen (door de pijn die ik had) misschien te stevig op elkaar heb geklemd steeds om de pijn een beetje tegen te gaan. Dit hielp namelijk tegen de pijn die ik eerst had. :oops:
Eten is nu echt een crime, zelfs een boterham veroorzaakt hevige pijnscheuten..... :( terwijl ik aan de andere kant eet.
Bedankt voor je reactie, voorlopig nog maar een paar dagen aan de pijnstillers en afwachten.
Groet, Maatje.
Inmiddels is de pijn zo goed als verdwenen. Koud is nog ietswat gevoelig en soms bij het (hard) dichtbijten doet de kies nog even pijn.
Ben dus terug geweest (natuurlijk was de pijn toen al stukken minder, geen pijnstillers meer nodig) en de tandarts zag zo snel geen problemen. Maar wat ik me afvraag is hoe weet ik (en de tandarts) dat de kies zich heeft hersteld en de zenuw niet is afgestorven?? In beide gevallen nemen de pijnklachten af heb ik begrepen? Want als de zenuw is afgestorven kan de wortelpunt gaan ontsteken straks en heb ik alsnog een berg ellende.
Groet, Maatje.
Als er sprake is van een chronische ontsteking zal deze wellicht op een later tijdstip weer opvlammen. In veel gevallen tekent een chronische ontsteking aan de wortelpunt zich af als een zwarting op de rontgenfoto. Na ongeveer een week tijd is een irreversibel ontstoken zenuw afgestorven. Daarmee verdwijnt ook de pijn. Als de bacterien vanuit het zenuwkanaal de wortelpunt hebben bereikt lossen zij langzaam het omliggende botweefsel op. Dit veroorzaakt een zwarting op de rontgenfoto wat dus een goede controle is op de staat van de tandzenuw.
Veel succes Maatje.
Gr, Mignon
Bedankt voor je uitleg. Het "probleem" is dat de tandarts geen foto heeft gemaakt. Vandaar mijn zorg over een eventuele wortelpuntontsteking.
De pijn heeft wel wat langer geduurd dan een week, alhoewel na een dag of vijf geen pijnstillers meer nodig waren. Wel heb ik twee en een halve week niet met de desbetreffende kies kunnen kauwen. Dat gaat nu gelukkig prima, alleen voor koud is de kies nog iets gevoelig.
Nu las ik ergens op dit forum dat dat wijst op een niet afgestorven zenuw want dan zou het daar niet meer gevoelig voor moeten zijn. Klopt dit? En hoe groot is de kans dat een zenuw/kies zich heeft hersteld?
Ik had dit natuurlijk allemaal aan de tandarts moeten vragen maar ik las dit pas achteraf en eerlijk gezegd heb ik afgelopen maanden zó vaak in de tandartsstoel gelegen dat ik er liever een tijdje wegblijf nu. (ook omdat ik na zo'n tandarts bezoek altijd weer een tijdje pijn heb en ben blij dat ik er nu (even) vanaf ben :-? )
Ik hoop dat iemand wat antwoorden op al deze vragen heeft.... :roll:
Groet, Maatje.
Gr, Mignon