Kroon laat los

Author:
Quandor
Posted:
do, 05/10/2007 - 22:49
Ik heb op mijn bovenste tanden 6 kronen. Net volede ik met mijn tong aan de rechterkroon en vernam tot mijn schrik dat hij los zat.
Hij zit nog wel een beetje vast, maar je kan hem naar voren en naar achteren bewegen.
Nu ga ik natuurlijk de tandarts bellen, maar ik vroeg mij af wat de tandarts kan doen.
Kan hij hem weer opnieuw vastzetten? Enzoja, is dat veel werk?
de andere kronen zitten nog muurvast.

Dank,

Ron
Irfan

Beste Ron,

Een kroon kan zonder veel werk weer vastgezet worden, slechts een kwestie van het verwijderen van het oude cement, zandstralen binnenzijde kroon en opnieuw cementeren.
Maar het is in deze interessanter om te bezien waarom de kroon loslaat. Doet deze teveel mee aan de occlusie en articulatie, waardoor deze kroon meer krachten opvangt dan de rest? Of dat de preparatie van de stomp niet helemaal aan de eisen voldoet? Maar dat moet je even met je tandarts bespreken.

Hoe lang zit de kroon er al?

Succes en groet Irfan
vr, 05/11/2007 - 08:17 Permalink
Quandor

Beste Irfan,

Bedankt voor je antwoord, het is dus niet al te veel werk.
De kronen zittenn er al zeker vanaf 1987, van vlak voor mijn militaire dienst.
De andere 5 zitten nog muurvast, alleen de rechter zit nu los.

Ron
vr, 05/11/2007 - 11:04 Permalink
de digitale tandarts

Het vastzetten is inderdaad niet veel werk, maar het is te hopen dat er niet echt iets mis is met het fundament.

Zit de opbouw los en heeft de kroon daarlangs al een tijd gelekt, dan kan er tandbederf in de wortel ontstaan zijn. Hierdoor wordt het tandbeen van de wortel zachter en hecht het cement minder goed, wat tot herhaaldelijk loskomen en ook verlies van de wortel kan leiden.

Laat even weten hoe het afgelopen is bij de tandarts.
vr, 05/11/2007 - 14:36 Permalink