Ontstoken tandvlees?

Author:
laura18k
Posted:
do, 05/17/2007 - 08:08
Hallo allemaal,

Sinds begin maart de beugel en sinds begin maart ontstoken tandvlees...
Is dit normaal?

Ik verzorg mijn gebit goed, nu zelfs VEEL beter dan ooit te voren.
Ondertussen heb ik een ritueel van tanden poetsen een half uur nadat ik iets anders heb gehad dan water, dit komt neer op ongeveer een 4 a 5 keer per dag poetsen met speciale pasta voor gevoelig tandvlees.
bovenstaande gebeurt met 2 verschillende electrische borstels speciaal voor de vaste beugel ( één kopje is redelijk normaal en één is bedoeld voor tussen de tanden. )
Om er zeker van de zijn dat ik alles goed heb meegenomen stook ik ook iedere dag, na maaltijden zelfs altijd.
De ortho heeft me spoelmiddel voorgeschreven voor 2 keer per dag te gebruiken en zelf heb ik een dure tube creme gekocht voor "wondjes in de mond".
Als afsluiter van de avond gebruik ik een plaque verklikker en die geeft aan dat er nergens meer iets is te vinden in mijn mond van viezigheid.

Mijn vraag.... waar kan het nu aan liggen dat mijn tandvlees nog steeds ontstoken is???
Met name aan de binnenzijde en tussen de tanden, en deze poets ik met opzet heel secuur mee.
Spiegeltje

Ontstoken tandvlees is zeker niet normaal, ook niet als gevolg van het dragen van een beugel. Aan je mondhygiene ligt het kennelijk niet. In vrijwel alle gevallen ligt daar de oorzaak.

Omdat het tandvlees ontstoken is geraakt nadát je de beugel hebt gekregen ligt het voor de hand om daar de oorzaak te zoeken.

Mogelijk is het een (zeldzame) allergische reactie op een van de metalen in het beugelmateriaal (bijvoorbeeld nikkel). Daar is op dit forum al eens een vraag over gesteld waarbij is verwezen naar een ander forum waar een ortodontist wees op het bestaan van titanium beugels. Titanium is een hoogwaardig metaal dat in het lichaam goed wordt verdragen en bijvoorbeeld voor implantaten wordt gebruikt. Kennelijk nam hij de mogelijkheid van allergie dus ook serieus.

Kennelijk denkt jouw ortodontist vooralsnog aan een andere oorzaak. Als je klachten blijven zou wellicht toch weer aan die allergie kunnen worden gedacht. Eventueel als oorzaak proberen uit te sluiten met testjes

Lastig probleem.
do, 05/17/2007 - 14:31 Permalink
laura18k

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik weet dat ik inderdaad een alergie heb voor nikkel, ik heb alle piercings in mijn lijf laten aanpassen naar titanium en geloof zelfs ook speciaal spul wat ze normaal gebruiken voor onder de huid te plaatsen.
Verder kan ik geen dag "nep" sieraden dragen want dan krijg ik allemaal blaasjes.

Als ik dit vergelijk met de reactie in mijn mond lijkt het daar wel wat op.
Behalve ontstoken tandvlees zijn mijn wangen aan de binnekant helemaal wit gekleurd.

Ik zal het eens opnemen met de ortho en eens kijken wat ie zegt.
do, 05/17/2007 - 20:05 Permalink