sinds vulling vervangen (2 mnd geleden) pijn bij kauwen

Author:
issib
Posted:
wo, 05/23/2007 - 15:25
2 maanden geleden is een van mijn vullingen vervangen.
Eerst werd de verstandskies rechtsonder getrokken, daarna werd de vulling vervangen van de kies die direct voor de verstandskies zit.
Het was een amalgaamvulling, nu composiet.

Die week deed de kies erg zeer bij het op elkaar bijten, ben teruggegaan, vulling bleek te hoog, is goed bijgeslepen. Nu kan ik weer zonder probleem mijn kiezen op elkaar zetten. Heb geen spontane kiespijn en heb geen last van koude of warme lucht.

Ik kan er echter nog steeds niet op kauwen. De kies doet heel zeer als ik er mee kauw. Is dit normaal? Mijn tandarts zei dat ik het even moest aankijken, maar het is nu al 2 maanden. Ben deze week teruggeweest, maar de tandarts ziet niets vreemds aan de kies of de vulling. Op foto's ook geen ontsteking te zien.

Het kan toch niet door de verstandskies komen, die op dezelfde dag was getrokken? Het trekken ging heel goed en de wond deed helemaal niet zeer, maar 1 dag later kwam er per ongeluk wat whisky op de wond en toen schoot de pijn er doorheen. Bleef daarna een dikke week zeuren. Nu ben ik bang dat er gewoon iets met de kaakzenuw daar is of zo. Maar de andere kiezen rechtsonder doen niet zeer als ik er op bijt, alleen diegene met de vervangen vulling.

Wat kan ik nu doen? Ik heb de tandarts gevraagd ernaar te kijken maar die ziet niets, wat nu?
Lookajli

Misschien is het krimp van het vulmateriaal? Door de krimp staat de tand onder spanning. Als er dan op gebeten wordt is het voelbaar/pijnlijk.

Misschien hebben tandartsen met wat meer ervaring een idee?
wo, 05/23/2007 - 16:30 Permalink
Spiegeltje

Ben geen tandarts maar heb wel begrepen dat er heel veel verschillende oorzaken kunnen zijn van een pijnlijk kies na een (composiet)vulling. Waarvan de bekende krimp van het materiaal er één is. Heeft overigens vaak met kunde en zorgvuldigheid van de tandarts te maken. Vaak gaan de klachten vanzelf weg maar als er echt iets mis is met de vulling (soms lastig te zien) niet.

Dat de vulling te hoog zat is uiteraard niet goed. Dat had de tandarts al goed moeten controleren toen je nog in de stoel lag. Misschien hebben je pijnklachten hiermee te maken. Ik begrijp dat de hoogte nu goed is. Misschien kun je het nog even (weekje) aankijken of de klachten daardoor verminderen.

Zo niet, dan zou ik toch echt terug gaan naar de tandarts, hoewel dat misschien wat vervelend is omdat je al een keer met dezelfde klacht bent geweest en hij niks kon vinden. Maar misschien ligt de oorzaak wel in een andere hoek. De tandarts zal er best nog wel even goed naar kijken als je stelt nog steeds pijnklachten te hebben. Je moet natuurlijk wel goed en zonder pijn kunnen kauwen, dat staat voorop.
wo, 05/23/2007 - 17:14 Permalink