lipbandje+voortanden

Author:
melly
Posted:
do, 05/31/2007 - 15:25
mijn dochter van 2,5 heeft haar lipbandje helemaal tussen haar 2 voortanden zitten de 2 tanden staan erg uit elkaar
maar de 2 tanden er naast mist ze ook zouden die nog doorkomen of komt dat door dat lip bandje en de tanden die erg uit elkaar staan
en wie moet ik er eens naar laten kijken
Irfan

Beste Melly,

Een uitgesproken lipbandje wordt hypertrofie van het frenulum van de bovenlip genoemd. Een enkele keer zit deze tussen de centrale voortanden en kan daardoor een spleet geven. Een behandeling gebeurt dan middels chirurgie bij de kaakchirurg, als het echt nodig is.

Op 2,5 jaar en geen 2e voortanden hebben, klopt niet, deze komen gewoonlijk tussen de 8-10 maanden door en van ruimtegebrek is dan nog weinig sprake omdat de melkhoektandjes veel later doorkomen. Ze zitten vast in de kaak of zijn niet aangelegd. Een rontgenfoto geeft meer duidelijkheid.

Mist ze nog meer melktandjes? Een melkgebit kun je in vieren delen en dan heeft elke kwart 1 centrale snijtand, 2e snijtand, hoektand, 1e melkkies en 2e melkkies. In totaal 20 melkelementen.

Je kunt hiermee naar de tandarts of tandarts-pedodontoloog. Zij kunnen ook een evt. verwijzing geven naar de kaakchirurg voor consult van het lipbandje.

Succes en groet Irfan
vr, 06/01/2007 - 09:03 Permalink
melly

ze mist inderdaad nog 2 kiezen nou moet ik wel zeggen dat ze ontzettend laat was met tanden krijgen
ze was al bijna een jaar en toen kwamen de eerste tandjes pas door
en onlangs heeft ze nog 2 kiezen gekregen dus of die laatste 2 er nou ook nog door komen ik weet het niet
het ziet er nog niet naar uit
ik zal de tandarts eens bellen voor een afspraak
zo, 06/03/2007 - 13:48 Permalink