Ik heb sinds woensdagavond enorme pijn in mijn rechterbovenkaak, met uitstralingen naar onder, neus, oog, etc. Het is moeilijk te zeggen waar de oorzaak van de pijn ligt; eigenlijk zijn vrijwel alle tanden en kiezen rechtsboven nu gevoelig. Het centrum van de pijn ligt ongeveer achter/onder mijn jukbeen.
Rechtsboven helemaal achterin heb ik al een keer een diep gaatje gehad waardoor de zenuw lichtelijk was aangetast. Mijn tandarts is ervan overtuigd dat dat de oorzaak is, en heeft me dan ook een WKB aangeraden. Hiervoor heb ik maandag een afspraak.
Alleen merk ik nu heel sterk dat het ook met mijn holtes te maken heeft. Liggend is de pijn nóg veel erger (hele nacht ook wakker gelegen), en met vooroverbuigen neusspray, etc. merk ik ook verschil. Als ik inadem via mn neus voelt het als het ware alsof er lucht langs mn tandhalzen gaat (pijnlijk!).
Ik heb al vaker problemen met mn holtes gehad, en ik ben er nu heel huiverig voor of dat niet een mede-oorzaak kan zijn.
Helemaal omdat met een kou-test en een tik-test mijn achterste kies, die de boosdoener zou moeten zijn, niet/nauwelijks een andere reactie gaf dan de kiezen daarvoor.
De vragen die ik nu heb zijn:
1) Wat zegt een reactie op de kou/tik-test? Ik heb enorm veel pijn, maar niet specifiek als er aan die kies wordt gezeten.
2) Op de foto was geen ontsteking tot in de wortelpunt te zien. Betekent dit dat de ontsteking dus niet dusdanig vergevorderd is? Of is een wortelpuntontsteking niet (altijd) te zien op een foto?
3) Zou een mogelijke sinusitis te zien (moeten) zijn geweest op de foto?
4) Ibuprofen werkt bij mij totaal niet als pijnstiller. Wat kan ik verder proberen? De pijn is op momenten nauwelijks uit te houden.
5) Ik heb begrepen dat als je zenuw aan het afsterven is dat dan de pijn na 3/4 dagen zou moeten afnemen. Klopt dit?
Alvast hartelijk bedankt!
Rechtsboven helemaal achterin heb ik al een keer een diep gaatje gehad waardoor de zenuw lichtelijk was aangetast. Mijn tandarts is ervan overtuigd dat dat de oorzaak is, en heeft me dan ook een WKB aangeraden. Hiervoor heb ik maandag een afspraak.
Alleen merk ik nu heel sterk dat het ook met mijn holtes te maken heeft. Liggend is de pijn nóg veel erger (hele nacht ook wakker gelegen), en met vooroverbuigen neusspray, etc. merk ik ook verschil. Als ik inadem via mn neus voelt het als het ware alsof er lucht langs mn tandhalzen gaat (pijnlijk!).
Ik heb al vaker problemen met mn holtes gehad, en ik ben er nu heel huiverig voor of dat niet een mede-oorzaak kan zijn.
Helemaal omdat met een kou-test en een tik-test mijn achterste kies, die de boosdoener zou moeten zijn, niet/nauwelijks een andere reactie gaf dan de kiezen daarvoor.
De vragen die ik nu heb zijn:
1) Wat zegt een reactie op de kou/tik-test? Ik heb enorm veel pijn, maar niet specifiek als er aan die kies wordt gezeten.
2) Op de foto was geen ontsteking tot in de wortelpunt te zien. Betekent dit dat de ontsteking dus niet dusdanig vergevorderd is? Of is een wortelpuntontsteking niet (altijd) te zien op een foto?
3) Zou een mogelijke sinusitis te zien (moeten) zijn geweest op de foto?
4) Ibuprofen werkt bij mij totaal niet als pijnstiller. Wat kan ik verder proberen? De pijn is op momenten nauwelijks uit te houden.
5) Ik heb begrepen dat als je zenuw aan het afsterven is dat dan de pijn na 3/4 dagen zou moeten afnemen. Klopt dit?
Alvast hartelijk bedankt!
2. Een wortelpuntonsteking is niet altijd te zien op een foto.
3. Sinusitis is is meestal niet zichtbaar op de foto.
4. Dit kunt u het beste even overleggen met uw apotheker. Hij weet vast wel een goed werkend alternatief (mogelijk is een recep niet eens nodig).
5. Nee; dit klopt niet. Dat is bij iedereen verschillend.
Het kan zo zijn dat na het boren van het diepe gat de zenuw al aan het afsterven is geweest zonder dat u hier iets van merkte. Nu is er echter mogelijk sprake van onsteking tot aan de wortelpunt de soms heel dicht bij de sinus ligt. De sinusbodem kan hierdoor ontstoken raken.
Uw tandarts heeft vast uitvoerig getest of het een sinusitis of of een pulpitis en hij zal vast een geldige reden hebben om een WKB te starten.
Sterkte
Gr. Maurice
Vervelend de pijnen, allereerst de pijnstillers. Paracetamol wilt ook wel goed werken als pijnstiller, mits je het al therapie gebruikt en anders een combinatie van paracetamol met ibuprofen.
Zie: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=10381&highlight=
Een wortelpunt ontsteking kan een pijn geven dat het voor de patiënt niet meer valt te lokaliseren welke kies nu de boosdoener is.
Een koude test is om de sensibiliteit van een kies te testen, dus als het ware of deze nog leeft of een onderscheid te maken tussen een gezonde en een ontstoken kies. Bij geen reactie, is de kans groot dat de kies niet meer leeft. Je zou het dan nog kunnen testen met elektriciteit.
Een percussie test (tikken) is om een wortelpuntontsteking op te sporen, bij een abces aan het wor-telpunt krijg je drukopbouw, wanneer je erop tikt, geeft dit pijn. Een kies hoeft overigens niet perse pijn te geven bij een percussietest. Een wortelpuntontsteking is niet direct te zien op een röntgenfo-to.
Een sinusitis kenmerkt zich meer door pijn bij de kiezen in de bovenkaak, pijnlijk bij vooroverbuk-ken, op de hakken springen of traplopen. Het kan als oorzaak verkoudheid hebben (meestal dubbel-zijdig, soms enkelzijdig) of een dentogene oorzaak (enkelzijdig) hebben. Deze kan soms te zien zijn op een overzichtsfoto (OPT), kaakchirurgen maken er een andere soort rontgenfoto voor (Lilien-feldt), waarop dat beter te zien is.
Als de testjes van de tandarts geen reactie uitlokken, denk ik niet dat je kies nog leeft. De tandarts zou evt. met proefverdoving kunnen kijken of de pijn afneemt en zo te weten komen of en welke kies pijn geeft.
Succes en groet Irfan
Is dat niet vreemd als ik verder wel echt enorme pijn heb?
In ieder geval ontzettend bedankt voor de reacties en de uitleg. Ik ben bang dat ik weer een slapeloze nacht tegemoet ga, maar hopelijk kan ik morgen iets sterkers krijgen bij de weekendapotheek. En dan afwachten tot maandag...
Sterkte
Gr. Maurice
Als ik het goed begrijp is de kans dus groot dat de ontsteking bij de wortelpunt zit.
Ondertussen gebruik ik trouwens diclofenac en lijkt de pijn iets te zijn afgenomen. Het is nu nog erg vervelend maar uit te houden en niet meer zo vreselijk als eerst, dus ik hoop maar dat ik het ergste heb gehad, en dat het na de behandeling alleen maar beter zal worden.
Succes ermee!