Ik heb vorige week ook al een berichtje hierop geplaatst over mijn verstandskies...
Daar is dus een flink stuk vanaf gebroken!
Nu belde ik gister mijn tandarts op, en de assistente vertelde al meteen dat ze wel een afspraak bij de kaakchirurg zou maken?
Waar ligt dit aan? Dat mijn tandarts gewoon geen verstandskiezen trekt? Of moet je sowieso standaard naar de kaakchirurg als er een stuk afgebroken is??
Daar is dus een flink stuk vanaf gebroken!
Nu belde ik gister mijn tandarts op, en de assistente vertelde al meteen dat ze wel een afspraak bij de kaakchirurg zou maken?
Waar ligt dit aan? Dat mijn tandarts gewoon geen verstandskiezen trekt? Of moet je sowieso standaard naar de kaakchirurg als er een stuk afgebroken is??
Uit het feit dat de tandarts het overlaat aan de assistente leid ik af dat hij kennelijk het beleid heeft om verstandskiezen standaard door te verwijzen. Op zich mag dat, alleen vraag ik me wel af of je daar als patient altijd even blij moet zijn maar dat is weer een andere kwestie. Wel schijnt het zo te zijn dat nogal wat patienten zelf de voorkeur geven aan de kaakchirurg, niet in de laatste plaats omdat dit altijd wordt vergoed door de basiszorgverzekering.
N.B. Vorig jaar nog een verstandkies laten trekken en gewoon door de tandarts hoor en geen problemen gehad
Had je al eerder met je tandarts over je verstandskiezen gesproken? Misschien had hij in het behandelplan opgenomen dat hij bij problemen de kies liever liet trekken. Het is geen makkelijke klus om een verscholen verstandskies te repareren en het is dan ook afhankelijk van de situatie of dit de moeite waard is. Naar wens zou nogmaals contact met de tandarts opnemen en vragen of hij er niet nog eens zelf kritisch naar wil kijken. Dit kan de kaakchirurg op zijn beurt ook doen, maar die hoort eigenlijk de beslissing tot extractie niet meer te hoeven maken. Deze rol ligt bij de tandars.
Veel succes.
Gr, Mignon