Schaamte voor mijn gebit

Author:
hansk
Posted:
ma, 06/18/2007 - 01:34
Ik schaam me ontzettend voor mijn gebit. Op het eerste oog is er niet zoveel aan de hand, mijn voortanden zien er allemaal wel aardig uit. De kiezen echter niet. Ze zijn bijna allemaal voorzien van een zilveren vulling. Dit is gekomen sinds mijn 16de /17de.

Aanvankelijk had ik 4 vullingen die al zo oud waren dat ik niet eens meer weet wanneer ze gemaakt zijn. Tot ik op mijn zestiende naar de tandarts ging. Bij de controle zag alles er goed uit, geen problemen. Tot ik gebeld werd door de tandarts, met de mededeling dat ik 6 gaatjes tussen de kiezen had. Ik ben hier indertijd erg van geschrokken. Maar, nu op mijn 20ste, en gelukkig geen gaatjes meer gehad sindsdien, schaam ik me ontzettend voor mijn grijze glimlach. Ik sta er mee op en ik ga er mee naar bed.

Mijn gebit is inmiddels een obsessie voor me geworden. Elke spiegel die ik zie gebruik ik om mijn gebit te inspecteren. Bij elke gaap vraag ik me af of anderen het niet zien. Mijn vriendin zegt dat ik een mooi gebit heb, dat hoor ik wel vaker. Maar zelf walg ik ervan.

Mijn vraag is: Kan een deel van de grijze vullingen (met name die vooraan liggen), vervangen worden door tandkleurigen? En wat zijn de risico's? Sommige vullingen beschouw ik, met mijn ondeskundig maar alziend oog, als groot.
vV

tja, lastig... want ik begrijp dat er eigenlijk niets echt mis is. behalve dan de kleur. En nu kan ik allerlei rampenverhalen gaan ophangen van wat er allemaal mis kan gaan...

In de eerste plaats moet je je realiseren dat jij er anders tegenaankijkt dan de mensen die je tegenkomt. Jij kijkt op een manier naar je gebit (mond open voor een goed verlichte spiegel) eigenlijk zoals een tandarts ernaar kijkt, en niemand anders. En dat beeld is toch echt anders dan zoals een persoon waar je mee praat het ziet.

Maar technisch gezien is het prima vervangbaar. Zijn het echt hele grote vullingen zou je er wel eens een beerput mee open kunnen trekken in de zin dat je richting kronen gaat. Technisch gezien kan je gewoon heel veel info hier zoeken met de zoekfunctie. Maar ik zou zeggen overleg eerst eens met de eigen tandarts, maar bovenal probeer eea ook eens voor jezelf te relativeren.. Je hebt tenslotte je eigen tanden/kiezen nog.
ma, 06/18/2007 - 08:22 Permalink