Kroon en pijn

Author:
camazora
Posted:
ma, 06/25/2007 - 21:44
Hoi Mensen,
Wie kan mij tips geven.
Achteraan in mei heb ik een behandeling ondergaan voor een kroon.
Ook zijn er bij de omliggende tanden de amalgaam vullingen vervangen door witte vullingen. Daarna aan de kroon begonnen. Het slijpen was aan de binnenkant van de kies behoorlijk pijnlijk, volgens mijn tandarts lag daar een flinke zenuw. Ik vraag me af of hij hem geraakt heeft en wat dan de consequenties zijn.
Na 2 dagen kreeg ik een zeurende pijn aan deze noodkroon, met ibuprofen was het allemaal wel te hebben. Na een paar dagen heeft de tandarts de noodkroon wat afgeslepen omdat ik ernaar toe was gegaan vanwege pijn.

2 weken na de noodkroon heeft hij toch de definitieve kroon erop gezet met bijna definitieve cement, ondanks dat mijn kies nog steeds zeurde (nog steeds ibuprofen).
Nu zijn we weer bijna 2 weken verder en hij zeurt nog, soms denk ik dat het goed gaat en dat het al bijna 24 uur is geleden na de vorige pijnstiller en dan begint hij weer te zeuren.

Ook had ik nog diclofenac liggen die heb ik tussendoor ook nog gebruikt (3 per dag 50 mg, afgebouwd naar 2 per dag en nu zijn ze op, het waren er maar 10).

Al met al zeurt mijn kies nog steeds, maar de tandarts vertelde toen dat het nog wel een paar weekjes kan duren en de kies (kiezen) ze nog moeten herstellen.......

Wie heeft hier ook ervaring mee en hoe langt duren een paar weekjes ??

Groetjes,
Ikke
Van Leeuwen

Door boren in een kies onstaat er vrijwel altijd zenuwschade. Hoe meer je boort hoe meer schade. Bij een kroon wordt er heel veel geboord en heb je dus ook heel veel schade. Soms zelfs zoveel schade dat de zenuw zich niet kan herstellen en dus een wortelkanaalbehandeling nodig is.

Hoe lang de pijn kan/mag aanhouden is moeilijk aan te geven. De pijn mag niet uw leven gaan beheersen en wanneer deze nog te onderdrukken is met pijnstillers (let op: gebruik nooit teveel!!!!) dan kunt u nog even afwachten. Als de pijn echt spontaan optreed en er ook sprakeis van een kloppende pijn zou ik even contact opnemen met uw tandarts.

Sterkte

Maurice
wo, 06/27/2007 - 19:26 Permalink
camazora

Hoi Maurice,
Bedankt voor je antwoord. Ik ben reeds terug geweest (al meerdere keren).De tandarts zegt hetzelfde als jij qua boren en kwetsbaar, alleen had ik nu de randjes van het tandvlees langs de nieuwe kroon ontstoken.
Hij heeft allerlei testjes gedaan en dit moest het zijn, hij kon niets anders concluderen ......
Ik moest beter met de tandenstoker te werk gaan en spoelen met lysterine. Het voelt inderdaad wel als beschadigd en pijnlijk tandvlees. Maar ik wist niet dat tandvlees zo gevoelig kon zijn en als het ontstoken is ook venijnig pijn kan doen. Dus nog maar af en toe een paracetamol en goed poetsen, stoken en spoelen met lysterine. Eens kijken hoe ver me dit brengt ..... ik krijg er nu best soms een hard hoofd in.

Groetjes,
Carla
do, 06/28/2007 - 21:32 Permalink