Ruwe gele tanden door ets, help!!

Author:
Armania
Posted:
di, 06/26/2007 - 12:27
Hallo allemaal,

ik zit met een dringende vraag. Ik heb nu een paar maanden geleden een nachtbeugel gekregen, door een administratieve fout dacht de orthodontist dat ik een vaste beugel wilde dus liet zijn assistente ets smeren op mijn tanden. Toen ik slotjes hoorde gaf ik aan dat ik dat helemaal niet wil. Een paar dagen later zijn mijn tanden ontzetten geel geworden, en ik denk dat het door die ets komt!

Nu zijn mijn tanden lichter dan ze in die periode waren, maar nog steeds niet de kleur die ik had. Heb het de ortho gevraagd en die zei het gaat wel weg, maar ik zie niks. Ben onlangs bij een mondhygieniste geweest en die constateerde dat de oppervlakte van mijn tanden heel ruw is geworden en heel dof, het glanst niet meer. Ik d8 eerst dat het door medicijn gebruik was, maar dat is het niet, want de achterkant van mn tanden is wel gewoon glad. Als ik mijn tanden opdroog dan zie ik ook dat het grooste deel ruw en dof is, en alsof het een gele plek is. Ik denk zelf dat het door het etsen komt, nu wil ik weten of het weggegaald kan worden en wat ik moet doen om weer gladde glanzende tanden te krijgen....ben er erg door gefrustreerd, mijn orthodontist en tandarts begonnen gelijk over bleken en daar wil ik dus echt niet aan beginnen. Het is geen tandsteen, en heb ook al een aantal keer mn tanden laten polijsten maar ze zijn nog steeds dof... :cry:

Alvast bedankt voor jullie reacties!
BJN

Als er geetst is wordt er daarna vaak een dunne lijmsoort aangebracht. Die lijm kan erg verkleuren (geel). Als het die lijm is, dan kan die gemakkelijk worden verwijderd. Dan worden daarna je tanden gepolijst en weer glad. Ga terug naar je orthodontist dan kan die het dan bekijken.

Door het etsen ontstaat er alleen microscopisch een verruwd oppervlak. Als het glazuur met het blote oog zichtbare ruwe plekken heeft dan zat dat er al voordat je naar de orthodontist ging. Je bent natuurlijk anders naar je tanden gaan kijken. Meestal worden er vooraf fotos gemaakt van je gebit. Daar zijn dit soort dingen goed op te zien!

Wel vreemd dat ze opeens een slotjesbeugel gingen plaatsen. Meestal is er vooraf een duidelijk gesprek over de behandeling.
di, 06/26/2007 - 15:26 Permalink
Armania

Als er geetst is wordt er daarna vaak een dunne lijmsoort aangebracht. Die lijm kan erg verkleuren (geel). Als het die lijm is, dan kan die gemakkelijk worden verwijderd. Dan worden daarna je tanden gepolijst en weer glad. Ga terug naar je orthodontist dan kan die het dan bekijken.

Door het etsen ontstaat er alleen microscopisch een verruwd oppervlak. Als het glazuur met het blote oog zichtbare ruwe plekken heeft dan zat dat er al voordat je naar de orthodontist ging. Je bent natuurlijk anders naar je tanden gaan kijken. Meestal worden er vooraf fotos gemaakt van je gebit. Daar zijn dit soort dingen goed op te zien!

Wel vreemd dat ze opeens een slotjesbeugel gingen plaatsen. Meestal is er vooraf een duidelijk gesprek over de behandeling.

Bedankt voor je reactie.

Ik weet dat er na het etsen geen lijm of zo is aangebracht. Er is geetst en klaar. En volgens mij waren mijn tanden niet zo dof als dat ze nu zijn, het is met polijsten ook niet beter geworden. Ze zijn wel iets minder geel dan in het begin, maar nog steeds niet mijn oude kleur.

Wat er wel gebeurd is, is dat meteen nadat mijn tanden zijn geetst, er weer een afdruk van mijn tanden is gemaakt met dat klei-achtige spul. Ze moesten immers dit keer een losse beugel gaan maken. Ik denk nu dat daardoor mijn glazuur is beschadigd. Zou dat kunnen????

Ik probeer er nu gewoon niet meer op te letten, anders word ik echt gek!

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
vr, 07/20/2007 - 11:19 Permalink