Wil af van probleem gebit

Author:
manace
Posted:
vr, 06/29/2007 - 23:07
Ik ben bijna 36 jaar en ik wordt gek van mijn gebit.
Mijn tanden zijn afgesleten door het tandenknarsen en heb last van ruimtes tussen mijn tanden waar ik alleen doormiddel van tandenstokers etensresten vandaan krijg. Door het knarsen zijn vullingen ook geen lang leven toebedeeld.Vanavond met een tandenstoker tussen mijn kies en breekt tie gewoon af.Ik weet dat ik beter moet :smt001 , maar ik ben mijn tanden echt zat :-? Is het nu tijd om over een gebit te gaan denken??????
Mignon

Beste Manace,

ik denk dat een kunstgebit een wel heel rigoureuze oplossing is voor jouw probleem. Maar ik kan me goed voorstellen dat je moe wordt van de huidige situatie. Wat is het beleid van de tandarts geweest? Heb je al een knarssplint en zijn misschien de hoektanden opgebouwd om het effect van het knarsen te verminderen? Eerst zal de oorzaak aangepakt moeten worden endan kunnen we pas gaan zoeken naar een duurzame restauratieve oplossing voor je gebit. Ik neem aan dat je op je 36ste nog wel een heel aantal jaren met je eigen tanden door het leven wilt gaan. Het is geen gemakkelijke weg en je zult ook zeker zelf een inspanning moeten leveren. Maar alles beter dan een kunstgebit op dit vroege moment lijkt me...

Veel succes, gr Mignon
za, 06/30/2007 - 09:30 Permalink
vV

door het knarsen zal inmiddels een verdiepte beet zijn ontstaan. Bovenstaand antwoord dekt de lijn wel denk ik.

Met heftig knarsen een VP aanmeten vind ik niet zo geweldig... lost namelijk niets op aan de oorzaakzijde van het probleem.

dus: behandeling fysio, splint, beetverhogen in eerste instantie met composiet, event tzt een aantal kronen om te stabiliseren afhaneklijk van formaat vullingen. Dit hele verhaal kan grotendeels vallen onder de regeling bijzondere tandheelkunde, en zal dus door de behandelaar aangevraagd kunnen worden bij de zorgverzekering. grbruik ook de zoekfunctie eens!
za, 06/30/2007 - 10:30 Permalink
vanhell

hoi,

ik zit eigenlijk met hetzelfde als jij. dat gedoe met die tanden gaat je zo tegen staan. dan hier wat en dan daar weer. ik heb nu een nieuwe tandarts, hij heeft foto's gemaakt en ik heb dus 15 gaatjes, 1 kies moet er uit nadat ik bij mijn vorige tandarts een wkb heb gehad en nog 14 keer terug moest komen om het telkens schoon te laten maken. 2 kiezen er naast zijn voorzien van een gouden onlay waar ook gaatjes onder zitten. nu heeft de tandarts voor die kiezen een wkb voorgesteld en misschien in de toekomst een kroon er op. de achterste kies is ook heel slecht. er zitten veel ontstekingen bij de wortelpunten wat waarschijnlijk komt door ijzerwerk wat in mijn kaak zit door een operatie. het liefst laat ik alle slechte kiezen er uit halen . tegenwoordig vinden ze dat niet zo slim maar ik ben het ook zo vreselijk zat dus ik begrijp je wel. een plaatje zal ook niet alles zijn, maar dit is helemaal niks. bijna altijd pijn. ik wil eens informeren naar de mogellijkheid van inplantaten. ik knars ook heel erg en heb daar een opbeetplaat voor gehad.ik wens je veel succes met het nemen van een beslissing.
za, 06/30/2007 - 13:07 Permalink
Newtan

Nou, als je knarst, barsten de vullingen uit de gaten en de wanden van de gaten weer van de kiezen af.
Je zou het kunnen vergelijken met het lopen van de marathon met je kiezen. Wil je knarsen? Vaak niet. Is daar wat aan te doen? Zeker!

Maar net zo min als je met de marathon een kunstbeen moet laten aanmeten, moet je nooit een kunstgebit nemen als je het vermijden van knarsen nog niet hebt geleerd. Anders kom je van de regen in de drup.

Wat ik wil zeggen: doe iets aan het probleem, en niet alleen aan de verschijnselen. Zie ook het antwoord van vV.
zo, 07/01/2007 - 01:18 Permalink
Mignon

Zoals Newtan al aangeeft is knarsen met een VP verre van ideaal: door grote druk op het onderliggende kaakbot zal dit sneller slinken en houd je geen kaak meer over waar de VP zijn grip op kan vinden. Je zult dus van de regen in de drup komen... Als je echt een oplossing wilt, zorg dan dat er iets aan de oorzaak wordt gedaan. Veel succes!

Gr, Mignon
zo, 07/01/2007 - 18:13 Permalink
manace

Het is nu een aardige tijd later, ben in de tussentijd bij een tandheelkundig praktijk langsgeweest.Afgelopen dinsdag is begonnen met extractie van kiezen voor een boven prothese.Tijdens extractie kreeg ik de bevestiging dat alles "rot" was, en dat ze kon begrijpen dat ik alles weg wilde hebben.Wel gaf ze duidelijk aan om het ondergebit te behouden en met renovatie op te knappen. Daar ga ik helemaal in mee.
vr, 09/21/2007 - 09:34 Permalink