onstekingen bij wortelpunten

Author:
vanhell
Posted:
ma, 07/02/2007 - 22:01
ik heb ontstekingen bij de wortelpunten van de kiezen in de bovenkaak. nu moet er ijzerwerk uit mijn kaak gehaald worden. zou het dan mogelijk zijn dat de kaakchirurg de ontstekingen dan gelijk weg haalt of kan het alleen met een wortelkanaalbehandeling ?
Irfan

Bij een wortelpuntontsteking zijn de wortelkanalen geinfecteerd met bacteriën. Daarvoor moet het wortelkanaal schoongemaakt en opgevuld worden. De kaakchirurg voert een apexresectie als laatste redmiddel uit, wanneer normaal gesproken 2 wortelkanaalbehandelingen niet succesvol blijken. Dus toch langs de tandarts.

Groet Irfan
di, 07/03/2007 - 06:07 Permalink
vanhell

als het ijzerwerk er uit gehaald wordt , maakt de kaakchirurg de omgeving waar het gezeten heeft ook schoon? er zitten ontstekingen rond het ijzerwerk en de wortelpunten.
wo, 07/04/2007 - 16:08 Permalink
Irfan

Uw "ijzerwerk" (afschuwelijk woord!) is de oorzaak van de ontsteking, als deze zijn verwijderd verdwijnt ook de ontsteking. De oorzaak van de ontsteking aan de wortelpunten, zijn de bacterien in het wortelkanaal. De ontsteking komt dan gewoon weer terug. In goed nederlands heet dat dweilen met de kraan open.
do, 07/05/2007 - 10:04 Permalink
vanhell

bedankt voor je antwoord. heb je misschien een vriendelijker woord voor ijzerwerk ?? ik laat de kaakchirurg ook nog kijken wat in mijn situatie het beste is. ook i.v.m mijn kaak. ik moet wel stabiliteit houden in mijn mond. er zijn verschillende kiezen slecht , volgens mijn tandarts moeten daar wkb gedaan worden. dit is een grote kostenpost. ik twijfel dus heel erg. de kiezen er uit en een frameprotese is misschien ook niet alles. er moet nu een kies uit waar een wortelkanaalbehandeling niet goed is gegaan ( 26). het bleef ontsteken en nu is de kies zo slecht dat de tandarts ( een nieuwe )er niks meer mee kan. de kiezen waar nu een wkb gedaan moet worden zijn de 24 en de 25. ik heb er niet zo veel vertrouwen in dat het goed zal gaan. ik twijfel niet aan de kunde van mijn tandarts maar dit zit meer bij me zelf, door de slechte ervaring. veel pijn gehad en achteraf gezien allemaal voor niks. graag zou ik een reaktie op dit schrijven krijgen. alvast bedankt.
do, 07/05/2007 - 10:26 Permalink