Voortand naar achteren gedrukt

Author:
xie
Posted:
ma, 07/16/2007 - 10:16
De laatste keer dat ik bij mijn tandarts kwam, noemde hij dat er te weinig ruimte was in mijn mond, later bleek dit door het 'plat' liggen van de verstandskiezen te komen. Een paar dagen geleden merkte ik dat ik iets scherps voelde aan mijn voortand (linksonder). Het zat erg onderaan de tand dus ik concludeerde dat de tand los zat. Uit angst om hem onbewust verder los te maken, ben ik voorzichtig met eten en zelfs met het bewegen van mijn tong. Volgens mij zit de tand niet echt los, maar ik durf hem niet te bewegen omdat hij dan misschien toch wel los komt. Hieronder een foto (excuses voor de slechte kwaliteit; webcam) Het gaat om de derde zichtbare tand van rechts; hij staat een beetje naar achteren.

http://img249.imageshack.us/img249/4015/tandenpc3.th.jpg

Ik ga over een week op vakantie, drie weken lang. Dus ik vraag me af of het echt zo erg is dat de tand los zit of dat ik me onnodig zorgen maak.
Irfan

Beste Xie,

Je hebt inderdaad crowding in het onderfront, houdt in dat je te weinig ruimte voor het aantal tanden hebt, dus gaan ze enigszins scheef staan. Het is overigens een fabeltje dat het door de verstandskiezen komt, na verwijdering ervan treedt hetzelfde fenomeen op.

Een tand zal niet zo makkelijk los staan, tenzij er een heftige ontsteking zit, waardoor de tand niet meer vast zit in het kaakbot.

Het beste kun even langs gaan bij de tandarts of spoeddienst voor je op vakantie gaat, weet je precies waar je aan toe bent.

Succes en groet Irfan
ma, 07/16/2007 - 11:05 Permalink