(zie mijn laatste en 1 na laatste bericht.. scroll down..)
Maar voila! Ben eindelijk geweest vandaag. Voor het eerst sinds 4 jaar... Nou, ik heb spijt als haren op mn hoofd!
De reden die voor mij de doorslag gaf om toch te gaan, was dat het draadje achter mijn tanden (om ze op hun plek te houden na beugel) losgeraakt is, waardoor mijn voortand weer langzaam in zn oude stand terug gaat.. Geen gezicht natuurlijk.
Dus ik naar de tandarts vandaag... Nu moet ik 3 keer terugkomen! Een keer gaan ze dat draadje vastzetten en tandsteen verwijderen. De volgende afspraak gaat ze een gaatje vullen... En de afspraak daarna gaat ze twee verstandskiezen trekken. Dit doet ze omdat er een gaatje zit in 1 van de verstandkiezen. De ander moet eruit omdat je blijkbaar geen verstandskies kan laten zitten als die eronder (in de onderkaak) eruit is, omdat hij dan door gaat groeien vanwege het feit dat hij geen steun meer heeft. Weet iemand of dit klopt? Want het is nou ook weer neit zo dat ik met mn kiezen op elkaar zit (eigenlijk nooit, als ik zo oplet. Ik heb namelijk een overbeet waardoor er veel spanning op mn kaak staat als ik mn tanden op elkaar zet, ontspannen zakt mn onderkaak gewoon naar voren, netjes recht, tanden op elkaar heb ik nooit. als ik boos ben misschien haha) dus hoezo geen steun meer? Dat heeft hij nu ook niet!
Ik ben nu een paar uurtjes terug.. Helemaal overstuur.. Zit op de bank met de laptop op schoot.. Heb al ongeveer een pakje sigaretten achter elkaar zitten roken... (ook lekker voor je tanden..) maar echt, dit gaat me nooit lukken die afspraken! Ben zo bang!!
Ook omdat ik denk dat ik het echt niet kan betalen allemaal, ondanks mn verzekering. Ik heb al gezocht hier op het forum maar kon het niet echt vinden...
Kan iemand een ruwe indicatie geven wat het ongeveer gaat kosten? Het gaat om de volgende dingen bij elkaar:
- foto's (vandaag al gedaan)
- 1 gaatje vullen
- draadje achter mn tanden vastzetten
- tandsteen verwijderen
- 2 verstandskiezen trekken (Met verdoving natuurlijk)
in totaal 3 afspraken....
(echt een grove indicatie hoor, ik heb namelijk geen idee. Kan 100 maar ook 1000 zijn.. weet echt niet wat ik kan verwachten)
Alvast bedankt..
Dominiek.. (die er haar best doet weer 'tot rust' te komen)
Maar voila! Ben eindelijk geweest vandaag. Voor het eerst sinds 4 jaar... Nou, ik heb spijt als haren op mn hoofd!
De reden die voor mij de doorslag gaf om toch te gaan, was dat het draadje achter mijn tanden (om ze op hun plek te houden na beugel) losgeraakt is, waardoor mijn voortand weer langzaam in zn oude stand terug gaat.. Geen gezicht natuurlijk.
Dus ik naar de tandarts vandaag... Nu moet ik 3 keer terugkomen! Een keer gaan ze dat draadje vastzetten en tandsteen verwijderen. De volgende afspraak gaat ze een gaatje vullen... En de afspraak daarna gaat ze twee verstandskiezen trekken. Dit doet ze omdat er een gaatje zit in 1 van de verstandkiezen. De ander moet eruit omdat je blijkbaar geen verstandskies kan laten zitten als die eronder (in de onderkaak) eruit is, omdat hij dan door gaat groeien vanwege het feit dat hij geen steun meer heeft. Weet iemand of dit klopt? Want het is nou ook weer neit zo dat ik met mn kiezen op elkaar zit (eigenlijk nooit, als ik zo oplet. Ik heb namelijk een overbeet waardoor er veel spanning op mn kaak staat als ik mn tanden op elkaar zet, ontspannen zakt mn onderkaak gewoon naar voren, netjes recht, tanden op elkaar heb ik nooit. als ik boos ben misschien haha) dus hoezo geen steun meer? Dat heeft hij nu ook niet!
Ik ben nu een paar uurtjes terug.. Helemaal overstuur.. Zit op de bank met de laptop op schoot.. Heb al ongeveer een pakje sigaretten achter elkaar zitten roken... (ook lekker voor je tanden..) maar echt, dit gaat me nooit lukken die afspraken! Ben zo bang!!
Ook omdat ik denk dat ik het echt niet kan betalen allemaal, ondanks mn verzekering. Ik heb al gezocht hier op het forum maar kon het niet echt vinden...
Kan iemand een ruwe indicatie geven wat het ongeveer gaat kosten? Het gaat om de volgende dingen bij elkaar:
- foto's (vandaag al gedaan)
- 1 gaatje vullen
- draadje achter mn tanden vastzetten
- tandsteen verwijderen
- 2 verstandskiezen trekken (Met verdoving natuurlijk)
in totaal 3 afspraken....
(echt een grove indicatie hoor, ik heb namelijk geen idee. Kan 100 maar ook 1000 zijn.. weet echt niet wat ik kan verwachten)
Alvast bedankt..
Dominiek.. (die er haar best doet weer 'tot rust' te komen)
Re: Eindelijk geweest.. Dacht dat ik niet banger kon worden. Tot
Dat klopt in principe wel. Dat heet migratie. Omdat de tegenoverliggende kies (de "antagonist") geen rol speelt bij de kauwfunctie is dat één van de indicaties voor een extractie. Daarbij speelt ook dat verstandkiezen vroeg of laat toch vaak problemen geven en dan kan ie maar beter voor je 25e of anders zo vroeg mogelijk worden getrokken. Het is geen ramp als ie blijft zitten tot er problemen zijn maar ik zou de tandarts maar volgen....
Dat hangt er nogal vanaf, zoals hoeveel foto's, hoeveel tandsteen etc. Maar ruwweg moet je denken aan een bedrag tussen 200 en 300 euro (kosten schatten is niet mijn sterkste punt :) ). Maar je kunt het beste de tandarts vragen wat het gaat kosten. Je hebt er wel recht op dat van te voren te weten en het is geen enkel probleem voor de tandarts. Je kunt de vraag via de assistente stellen.
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=10&t=11307
En qua kosten moet ik me bij spiegeltje aansluiten; ik kan het ook
niet precies inschatten, maar 2 tot 300 euro klinkt wel kloppend...
Volgende week toch maar gewoon braaf naar de tandarts voor de eerste behandeling. Volgens mij zou ze alleen mijn draadje vast gaan zetten en krijg ik poetsinstructie...
Ik ben van plan het toch met haar over mijn angst te hebben. Vind het wel heel eng hoor, om daarover te beginnen :oops: Bijvoorbeeld die verdoving van het tandvlees voor de prik.. kan iedereen daar gewoon om vragen? En heeft elke tandarts dat ook??
Mijn vorige tandarts was zo vervelend :( Toen hij een keer een gaatje ging vullen, werkte de verdoving niet goed.. maar dat geloofde hij niet toen ik dat zei!!!!! :cry: Dus ging hij gewoon door ... Daarom ben ik ook zo bang nu!! Net als tandsteen verwijderen... dat deed vorige keer zoooo'n zeer en ze (mondhygieniste) wilde niet stoppen ...
Door de ervaringen met die man (overigens uit dezelfde praktijk.....) durf ik er eigenlijk niet nog een keer over te beginnen. Over mn angst enzo.. Ben bang dat er weer niet geluisterd word :(
Maar goed. Wat betreft het trekken van de kiezen... Ik denk dat ik vraag of ze mn gezonde kies toch nog even wil laten zitten.. Dan hoef ik er ook niet zo tegenop te zien... Als er maar eentje getrokken word...
Maar hoe gebeurd dat eigenlijk? Waar krijg je een prik allemaal? En hoelang duurt het ongeveer voordat de kies eruit is???
Ben nog steeds erg bang.. :(
groetjes,
Do
Re: Afspraak bij de tandarts... Iemand advies/hulp/goederaad?
De angst begint het nu echt te winnen van mij ... :cry:
Heb van de huisarts alvast oxamezepam (ofzoiets, heb het nog niet opgehaald) voorgeschreven gekregen voor de behandelingen..
Nu moet ik de tandarts nog bellen om te vertellen over mijn angst, en te vragen of ze meer tijd voor me wil inplannen... En ik wil vragen of ze toch maar 1 kies wil trekken in plaats van twee (eentje is een gezonde kies) maar ben zo bang dat ze 'moeilijk' gaat doen!!!! Toen ik er maandag was, bleek er nog een stukje lijm van mijn beugel op mn tand te zitten... (dik 10 jaar geleden dat ik die beugel had!) Toen zei ze: Dat ga ik er even afhalen. Dus ik zei: "Als die kiezen getrokken gaan worden, is die kant toch verdooft, wilt u het dan doen?" Het ging namelijk helaas precies om mijn hele gevoelige tand... Dat zei ik . Dus was ik natuurlijk bang voor de pijn. En ik had zoiets van: Het zit er al 10 jaar, dat restje lijm, dus die paar weken maken dan ook niets meer uit...
Maar ze zei: "Nee, ik doe het nu, als het pijn doet zeg je het maar"
En na die ervaring vorige keer... toen de verdoving niet goed werkte.. en toen de tandarts zei dat ik het me maar verbeelde... (dat was wel een andere tandarts) Misschien gebeurd dat weer en wil ze het weer niet extra verdoven??? Dat wilde hij ook niet... Toen is er dus een gaatje gevuld zonder verdoving omdat hij ook niet wilde stoppen..
Daarom ben ik ook zo bang om met mn tandarts te gaan praten!
En is er echt niemand die even in een paar stappen uit kan leggen hoe het precies in zn werk gaat, kiezen trekken, en waar de prikken enzo komen?
Help asjeblieft!!!!!! :cry:
Re: Iemand HELP asjeblieft!!!!!! Zo bang!!!!!!
Ik schaam me zo voor mn angst, dat ik het maar aan 1 goede vriend heb durven vertellen maandag.. Ik was zo in paniek!
Helaas heb ik niks meer van hem gehoord verder :(
Ben niet eens meer op mn werk geweest. Sterf echt van de maagpijn (morgen even laten checken of het geen maagzweer is...) en voel me zo alleen in deze angst :(
Hoop dat er iemand is.....
Re: Iemand HELP asjeblieft!!!!!!
Re: Iemand HELP asjeblieft!!!!!!
Succes.