Hoi,
Bij mijn dochter van bijna vijf zijn in de laatste 3 weken 6 gaatjes gevuld in 3 afspraken. De eerste keer ging goed en de laatste keer vond ze het dus echt niet leuk!! Nou had ze dus van de week weer kiespijn en dus maar weer naar de tandarts. Nu is er weer een gaatje gevuld en een kies getrokken, maar mijn dochter ging helemaaal door het lint. We moesten haar echt in bedwang houden, ze heeft geschopt en geslagen en vertikte dus om haar mond open te doen. Ze spartelde alle kanten op, maar uiteindelijk is het dan toch gelukt. De angst voor de tandarts is geboren!!
Maar nu.. ze kwam vanmorgen wakker met een hele dikke wang, het is wel gevoelig maar heb niet de indruk dat het echt zeer doet. Is dit normaal na een kies trekken? Ik durf mijn eigen tandarts niet te vragen want ik ben bang dat hij zegt dat ik het even moet laten zien...maar dit wil ik mijn dochtertje nu nog even niet aandoen.Laat haar eerst maar even tot rust komen.
Bij mijn dochter van bijna vijf zijn in de laatste 3 weken 6 gaatjes gevuld in 3 afspraken. De eerste keer ging goed en de laatste keer vond ze het dus echt niet leuk!! Nou had ze dus van de week weer kiespijn en dus maar weer naar de tandarts. Nu is er weer een gaatje gevuld en een kies getrokken, maar mijn dochter ging helemaaal door het lint. We moesten haar echt in bedwang houden, ze heeft geschopt en geslagen en vertikte dus om haar mond open te doen. Ze spartelde alle kanten op, maar uiteindelijk is het dan toch gelukt. De angst voor de tandarts is geboren!!
Maar nu.. ze kwam vanmorgen wakker met een hele dikke wang, het is wel gevoelig maar heb niet de indruk dat het echt zeer doet. Is dit normaal na een kies trekken? Ik durf mijn eigen tandarts niet te vragen want ik ben bang dat hij zegt dat ik het even moet laten zien...maar dit wil ik mijn dochtertje nu nog even niet aandoen.Laat haar eerst maar even tot rust komen.
Re: dikke wang na kies trekken
Vervelend dat het de laatste keren niet goed is gegaan bij de tandarts. Als een kind begint te schoppen en te slaan, kun je het wel even tot rust laten komen, maar als de behandeling stopgezet wordt, dan krijgt het kind een inmense beloning en dan gaat het de keer erop nog harder te keer. Dus goed dat het is afgemaakt. De tandheelkunde is nooit leuk voor een kind dat gaatjes en andere problemen heeft. En na de vorige ervaringen, is het JUIST om WEL terug te gaan naar de tandarts. Voor controle, tandenpoetsen, etc. het kind laten zien dat het ook anders en leuker kan. Als je nu wegblijft bij de tandarts, dan ontstaat pas een angst bij het kind, want dan zal ze de laatste vervelende behandeling met de tandarts blijven associëren.
Ik snap vanuit jouw punt heel goed dat je denkt, daar gaan we voorlopig niet meer terug, maar in de (kinder)psychologie werkt dat averechts.
Een dikke wang na een extractie kan gebeuren, toch een kleine wond ontstaan. Pijnstillers als Ibuprofen etc. helpen ook de zwelling tegengaan.
Een beetje ongevraagd advies, maar wel een hele goede!
Groet Irfan
Als allerlaatste kan een ouder er absoluut niet bij zijn tijdens dergelijke zware behandelingen. Een kind zet een extra grote show op om de ouder ervan te overtuigen hem/haar mee te nemen uit de tandartskamer. De tandarts kan dan zelf ook geen contact maken met het kind, omdat deze alleen naar de ouder luistert. Is geen verwijt naar jou toe, maar naar de tandarts.
Re: dikke wang na kies trekken
Dit wist ik dus niet.Ik moest haar armen en benen in bedwang houden, ik had op een gegeven moment zelf de tranen in de ogen want ze bleef maar gillen om mij, en ze luisterde totaal niet naar de tandarts. Helemaal gefixeerd op mij. Als ik dit dus had geweten was ik weggegaan en was het dus waarschijnlijk rustiger gelopen?