Sinds de geboorte van mijn dochter (5 jaar geleden) heb ik continue vullingen die afbreken etc... Ik ga dus regelematig (6 keer per jaar naar de tandarts). Nu is het zo dat ik iedere keer twee kiezen heb waarvan stukje vulling afbreken. Ik heb aangegeven nu constructieve stappen te willen zetten. Ik word doodmoe van de tandartsbezoeken. O.k. binnen een maand worden twee kronen geplaatst. Nu bleek op de foto dat onder één van die kiezen een onsteking zit in de wortelpunt en bot. Ik voel verder niets hiervan. De tandarts geeft aan dit te monitoren maar zal de kronen wel plaatsen. Als de ontsteking pijnklachten gaat opleveren of groter wordt dan moet ik naar de kaakchirurg geeft ze aan. Kunt u aangeven of dit een risico voor me is. Stel de kroon is geplaatst en de ontsteking steekt haar kop weer op, dan ben ik in het ergste geval mijn kroon van tig euro's kwijt en heb ik een nog groter probleem. Het vreemde is dat ik regelmatig mijn tandvlees laat meten en ook foto's worden frequent gemaakt. Nu een ontsteking die niet kan worden verklaard. Wel heb ik veel klachten aan de bovenliggende kies gehad met een wortelkanaalbehandeling. Kan een oude ontsteking ook dit beeld laten zien op een foto?
Wat zou u mij adviseren te doen? Mijn gevoel gaat nu uit naar eerst maar gewoon vullen en de ontsteking in de gaten houden? Graag uw advies, mijn dank!
Wat zou u mij adviseren te doen? Mijn gevoel gaat nu uit naar eerst maar gewoon vullen en de ontsteking in de gaten houden? Graag uw advies, mijn dank!
Re: Kronen en ontsteking
Die ontsteking moet eerst behandeld worden.
Nu wordt het paard achter de wagen gespand.
Het mijne eerlijk gezegd ook. Het is zoals u stelt: u loopt de kans dat u vrij snel na het plaatsen een dure kroon verspeeld omdat alsnog een wortelkanaalbehandeling (wkb) moet worden uitgevoerd. Dat is doorgaans de eerste stap bij een wortelpuntontsteking en niet meteen de kaakchirurg (apexresectie). Bij een apexresectie, een flinke ingreep, of een wkb vanuit de wortel zou de kroon wel kunnen worden gespaard maar dit is ongebruikelijk.
Vorig jaar zijn bij mij twee kronen geplaatst en de tandarts heeft van te voren behoorlijk wat onderzoek gedaan om te kijken of er geen ontsteking was (diverse foto's en testjes), anders zou de zaak niet doorgaan.