Composiet door Amalgaam vervangen

Author:
Trektant
Posted:
zo, 09/09/2007 - 18:41
Beste digitale tandarts,

Ik ben sindskort verhuist en heb hier een nieuwe tandarts. Vorige maand heb ik mijn eerste consult gehad. De tandartts constateerde dat alle composiet vullingen in de bovenkaak vervangen moesten worden, omdat ze al zo oud waren. Als materiaal gebruikte hij Amalgaam. Nou is het zo dat de afgelopen weken hij de hele boel vervangen heeft, 8 tanden en kiesen om precies te zijn. Maar wat er gebeurd is sinds deze behandelingen is heel vreemd, namelijk dat ik ontiegelijk ziek ben geworden. Ik ben continue verward, eet bijna niet meer, duizelig, spierpijn, ongecontroleerde motoriek.. etc etc..
Ik heb dit een vriend van mij verteld, die antwoorde dat hij zijn amalgaam vullingen 5 jaar geleden allemaal heeft laten verwijderen omdat hij zo ziek was. Na de verwijdering was hij binnen no-time beter.

Hij vertelde mij tevens dat kwik voor 50% in Amalgaan zit en zo giftig is.
Ik heb het even snel op Internet op gezocht en daar lees je op honderden verschillende pagina's dat kwik niet in het lichaam thuis hoort en het je alleen maar ziek maakt. Het tast de neuro transmitters aan ofzo.

Ik twijfel nu heel sterk, wat moet ik doen. De vullingen laten zitten, of ze per onmiddelijk laten verwijderen ?

Dank alvast
mecánico para …

Vrij kwik is niet gezond, echter amalgaam heeft een Non-gamma-2 fase. daarin is het vrij amalgaam gebonden aan andere materaialen. De meeste zo niet alle amalgaam is van het type: hoog koper en non gamma twee amalgaam.
Dus geen VRIJ kwik. Dat je duizelig en verward bent is wel vervelend en lastig, en misschien ook wel toeval. Of er een relatie is is moeilijk te zeggen. Vaak wordt dan gezegd: vraag het de acupuncturist of iemand van die strekking. Maar of je dan een gekelurd beeld krijgt doordat je een gerichtte vraag met impliciet antwoord stelt is soms onduidelijk.

Maar als je heel veel twijfelt, wie weet is het dan beter een tandarts te zoeken die goede composiet restauraties kan maken.
zo, 09/09/2007 - 18:47 Permalink
Spiegeltje

Ik twijfel nu heel sterk, wat moet ik doen. De vullingen laten zitten, of ze per onmiddelijk laten verwijderen ?

Elke tandarts zal het advies (horen) te geven: gewoon laten zitten. Een lastig dilemma is het dus niet. De paar tandartsen die het tegendeel beweren kun je het beste negeren. Zo simpel kunnen dingen soms zijn.

Ik zou in kunnen gaan op diverse argumenten voor en tegen amalgaam in de mond maar dan ga ik een discussie herhalen die al ettelijke keren is gevoerd.

Mocht je, om wat voor reden dan ook, toch van je amalgaamvullingen af willen dan kan dat uiteraard. Hieraan zitten ook weer bepaalde nadelen ("if it ain't broke don't fix it") maar zijn ook weer niet van zodanig zwaarwegende aard dat je per sé zou moeten afzien van de vervanging.

Dus ik zou voorlopig naar een andere oorzaak zoeken voor je klachten. Dan denk ik (als niet-medicus) dat je het beste een doorverwijzing kunt vragen naar de neuroloog als er geen verbetering komt.
zo, 09/09/2007 - 20:33 Permalink
hello jozefien

wat een vreemd verhaal, het lijkt wel een "terug in de tijd verhaal" i.p.v. alle amalgaan vervangen door composiet(wat al jaren gebeurt) doet deze tandarts het omgekeerde. Volgens mij wordt hier toch bijna niet meer meegewerkt? Is het eigenlijk in veel landen niet verboden om hier nog mee te werken? Ik begrijp dat er al op dit forum discussies zijn gevoerd. Tijdens mijn studie natuurgeneeskunde ben ik toch veel verhalen tegengekomen van mensen die wel degelijk last hadden van amalgaan. je kunt er, volgens velen, wel degelijk ziek van zijn, als je er gevoelig voor bent. Om alles er uit te halen is nou ook weer zoiets(snap uberhaupt niet waarom het erin zit!) Je zou kunnen detoxen voor de zekerheid, daar zijn middelen voor. Dus ga op zoek in die hoek. lees erover en kijk wat je het beste kunt doen. Misschien kun je het doormiddel van een spiertest laten checken. Als jij denkt dat je hier last van heb ga dan op zoek naar een oplossing. Zelf heb ik na het vullen van een aantal kiezen met amalgaan jaren buikklachten gehad, toeval? tja , dat weet je dus niet. Ik ben erg benieuwd wat de forumtandartsen hier verder over zeggen. :smt006
zo, 09/09/2007 - 21:54 Permalink
Spiegeltje

wat een vreemd verhaal, het lijkt wel een "terug in de tijd verhaal" i.p.v. alle amalgaan vervangen door composiet(wat al jaren gebeurt) doet deze tandarts het omgekeerde. Volgens mij wordt hier toch bijna niet meer meegewerkt?

Dat is inderdaad merkwaardig. Het moet hier gaan om een tandarts die zich 'de kunst' van het werken met composietmateriaal nog niet eigen heeft gemaakt, anders kan ik het ook niet verklaren. Hoewel ik op zich niks tegen amalgaam heb zou ik ook heel raar staan te kijken als mijn composietvullingen weer door amalgaam verder vervangen. Ik zou dat ook niet accepteren of er moet een heel goede reden voor zijn (die ik zo gauw niet kan bedenken). Het belangrijkste is dat voor amalgaamvullingen extra tandweefsel moet worden weggeboord (omgekeerde kegel zodat de vulling niet uit de kies valt) omdat ze niet hechten zoals composiet. En dat is regel één in de tandheelkiunde: zo veel mogelijk tandweefsel behouden.
zo, 09/09/2007 - 23:08 Permalink
angeliek_1

He wat vervelend voor je!
Ik ben zelf geen tandarts of medicus... Maar een tijdje terug heb ik iemand gesproken die dit ook had, en bij hem bleek het wel degelijk om een reactie op het amalgaam te gaan. Ik zou je aanraden om advies in te winnen bij bijvoorbeeld een tandheelkunde opleiding, waar ze misschien beter op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen en dit soort reacties.
di, 09/18/2007 - 16:47 Permalink