Problemen met kroon

Author:
astrid85
Posted:
ma, 09/17/2007 - 12:28
Ik verblijf momenteel in Finland en heb 'last' van 1 van mijn kronen.
Deze kroon is 2,5 jaar geleden geplaatst en rond pasen deze tijd is hij uit mn mond komen zeilen. De reden: verrot van binnen en het stompje van mijn eigen kies is eigenlijk te klein en te smal om de kroon goed vast te kunnen houden. De kroon is schoongemaakt, het stompje ook en met nieuw cement weer erop gezet. 4 weken later kon ik opnieuw naar de weekenddienst met dezelfde kroon, maar nu voor een wortelkanaalbehandeling. Half augustus is de wkb afgerond en is de kroon opnieuw gevuld met cement.
Ik heb momenteel het idee dat de kroon niet goed staat, aangezien ik mijn gebit niet helemaal op elkaar krijg. Het lijkt alsof de kroon omhoog komt (meer los van mijn stompje), dit idee had ik na 8 weken na mijn wkb ook al, alleen toen heb ik het zo gelaten omdat ik wist da ik nog naar mijn eigen tandarts zou gaan die dan ook de kroon heeft bijgeslepen. Ook eten aan de kant van mijn kroon gaat lastig. Echter verblijf ik in een ander land en ben al niet zo'n fan van de tandarts en om nu in het engels uit te leggen wat die kies allemaal al heeft moeten ontberen. Ook ben ik bang dat het afslijpen van de kroon slechts een tijdelijk oplossing is en misschien over een half jaar weer moet, net zolang totdat er eigenlijk geen kroon meer over is.
Heeft iemand op dit forum misschien een enigszins zelfde ervaring of weet iemand hier raad mee, wat het beste is wat ik hiermee kan doen?
Spiegeltje

Heb je misschien ook een zeurderig gevoel of drukpijn bij kauwen (gehad)? Samen met de klacht dat de kroon niet goed of te hoog staat zou dat kunnen wijzen op een wortelpuntontsteking. Dat is via testjes en een foto bij de Finse tandarts makkelijk na te gaan. Er is dan een zwarting zichtbaar rond de wortelpunten(en). Dit is een ontsteking die de plaats inneemt van het kaakbot. Ook zonder klachten kun je die overigens al hebben. Je moet weten dat het niet altijd lukt om de wortelkanalen bij een wkb helemaal tot de wortelpunt goed schoon te krijgen. De ontsteking kan dan blijven zitten en ook na lange tijd weer opspelen en eventueel klachten veroorzaken. Vooral in een periode van verminderde weerstand (bijvoorbeeld verkouden of griep). Afslijpen van de kroon helpt dan inderdaad niet, de oorzaak wordt er niet mee aangepakt. De geeigende behandeling is - althans in Nederland - herbehandeling van de wortelkanalen (in complexe gevallen door een tandarts-endodontoloog). Indien dit niet mogelijk is of geen resultaat geeft volgt een apexresectie (chirurgische verwijdering van de wortelpunten, meestal door een kaakchirurg). In het uiterste geval uiteraard een extractie.

Maar zoals gezegd, de tandarts kan dit meestal wel goed beoordelen vanaf een foto, wat ik hier schrijf is meer speculatie over wat er mogelijk aan de hand zou kúnnen zijn. Ik ben wel "ervaringsdeskundige" op dit gebied. Een kies van mij heeft na een mislukte wkb meteen een apexresectie gehad. Aan herbehandeling deden ze toen minder vaak (was 1994!). Ik heb die kies nog en hij is sindsdien klachtenvrij. Begin dit jaar is er pas een kroon op gekomen.

N.B. Voor een tijdelijke oplossing wordt soms een antibioticakuur voorgeschreven. Hoewel de klachten hierdoor voor langere tijd kunnen verdwijnen wordt de ontsteking er vrijwel nooit door opgeruimd.
ma, 09/17/2007 - 13:38 Permalink