groene pus 5 dagen na verwijdering horizontale verstandskies

Author:
yaaaay
Posted:
za, 09/22/2007 - 23:00
Goedenavond,

Afgelopen maandag heb ik rechtsonder een horizontale verstandskies laten verwijderen. Afgelopen donderdag bemerkte ik dat er vooruitgang was, pijn was er wel, maar meer van een zeurende aard en de zwelling leek ietwat af te nemen. Ik besloot naar de universiteit te gaan en mijn colleges weer te volgen. Maar gisteren werd ik wakker en de zwelling leek weer behoorlijk te zijn toegenomen. Voor het eerst had ik ook moeite met eten (mondopening was behoorlijk klein geworden, en het kauwen deed pijn). Verontrust contact opgenomen met de kaakchirurg en langsgeweest voor een controle. De waarnemende kaakchirurg bekeek de wond, spoelde hem twee keer door, en probeerde mij gerust te stellen door te vertellen dat er niks aan de hand leek en dat ik het genezende proces zijn werk moest laten doen.

Maar nu vandaag (inmiddels zaterdag, 5 dagen na extractie) ben ik er niet geruster op. Het begon in de namiddag weer behoorlijke pijn te doen, en toen ik de wond probeerde te bekijken (ik zie vrij weinig omdat de wang en kies er voor zitten) en ik wat mn hand wat lichte druk uitoefende aan de onderkant van de zwelling, kwam er aan de uitenkant van de wondopening bij mn wang een straaltje groene pus uit de wond. Ik weet dat dit niet bijzonder fris klinkt, maar het is niet anders. Het ruikt bovendien ook niet al te fris.

Ik heb de pus weggenomen met een papieren zakdoek, en dit proces herhaalt totdat het straaltje van groen naar doorzichtig was veranderd. Ik heb de schrik nu wel goed te pakken en vrees voor een ontsteking. Toch voel ik op het moment van dit schrijven haast geen pijn (nu heb ik wel 3,5 uur geleden een brufen 600 naar binnen gewerkt), maar ik vind het gewoon erg vreemd dat 4 dagen na de extractie de situatie lijkt te verergeren, en nu met die pus zie ik al helemaal een doemscenario verschijnen. Wat is er aan de hand, wat moet ik doen? Het is nu zaterdagavond en maandag kan ik de kaakchirurg pas weer bellen. Ik heb op het net inmiddels allemaal beangstigende verhalen gelezen over alveolitis en meer...

Ik maak me gewoon ook extra zorgen omdat ik bij extractie aan de linkerkant bijna geen problemen meemaakte en ik de komende week ook een belangrijke week met colleges heb. Sorry voor dit lange verhaal maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Vriendelijke groet

Steef
Dominiek

Hoi Steef!
Wat vervelend voor je zeg!!!! Als ik je verhaal zo lees, zou het best wel eens een ontsteking kunnen zijn... Alveolitis ontstaat, zoals je waarschijnlijk gelezen hebt, als de bloedprop verdwijnd en er dus een 'open gat' in je mond achterblijft.... Dat kan gaan ontsteken. Het klopt inderdaad dat de pijn dan even erger wordt. Wat betreft de pus, dat weet ik niet. Zelf had ik daar geen last van.
Ik heb zelf aan de onderkant alveolitis, na een extractie vorige week. Het is vervelend, dat zeker, maar echt geen ramp! De pijn is met pijnstillers heel goed te onderdrukken.
Ik raad je aan toch nog een keer bij de tandarts/kaakchirurg langs te gaan. Hij kan de wond dan even goed bekijken.
Je kan bij de apotheek een monoject halen, dat is een kleine spuit waarmee je het 'gat' schoon kunt maken. Ik kook daarvoor een liter water met een theelepeltje zout (wel laten afkoelen! :D) en spoel het daarmee na elke maaltijd uit. Het gaat dan al vrij snel beter. Bij mij was de pijn in de wond na een paar dagen alweer weg, wat achterblijft is een groot gat in je mond :). Ook dat gaat vanzelf weer genezen.
Maar het is belangrijk dat er geen etensresten achterblijven. Die spoel je met zo'n monoject weg.

Succes verder ermee!!!!

Groetjes,
Do
zo, 09/23/2007 - 14:14 Permalink