Heb misschien wel een rare vraag maar stel 'm toch maar. Heb nl gehoord dat als een ontsteking aan een kies niet op tijd verholpen wordt deze uiteindelijk uit je gebit kan vallen. Klopt dit?
M'n achterste verstandskies doet met tussenposen al tijden pijn. Heb inmiddels al 4 (!) ab's gehad van m'n tandarts ivm een ontsteking in de wond van een getrokken kies. Nu schuift de verstandskies langzaam naar buiten. Eén van de forumtandartsen een advies oid? M''n eigen tandarts wil me, ondanks veelvuldig aandringen van mijn kant, pas in januari terug zien. Volgens mij moet de verstandskies gewoon getrokken worden. Wil erg graag weten wat ik nu moet doen.
M'n achterste verstandskies doet met tussenposen al tijden pijn. Heb inmiddels al 4 (!) ab's gehad van m'n tandarts ivm een ontsteking in de wond van een getrokken kies. Nu schuift de verstandskies langzaam naar buiten. Eén van de forumtandartsen een advies oid? M''n eigen tandarts wil me, ondanks veelvuldig aandringen van mijn kant, pas in januari terug zien. Volgens mij moet de verstandskies gewoon getrokken worden. Wil erg graag weten wat ik nu moet doen.
Re: Kunnen kiezen uitvallen door een ontsteking?
Tanden en kiezen staan vast in het kaakbot. Wanneer er heftige ontsteking aan het tandvlees ook botafbraak veroorzaakt, kunnen tanden en kiezen losgaan staan en uiteindelijk uit de mond vallen.
Ook kunnen tanden en kiezen de kroon van afbreken door een groot gat.
Wanneer er na een extractie een ruimte tussen tanden ontstaat, kan bijv. een verstandskies iets opschuiven. Dit heeft in principe weinig gevolgen, alleen wanneer de beet verandert, bijv. wanneer je eerder daar contact maakt, dan bij andere kiezen.
Een ontsteking in de mond wordt altijd tijdelijk met AB behandeld, omdat AB nooit de oorzaak wegneemt. De ontsteking wordt veroorzaakt door viezigheid en bacteriën en deze moeten uit de wond gespoeld worden met bijv. waterstofperoxide, chloorhexidine etc.
Je zou altijd even langs een spoeddienst kunnen voor consult, dan kan er ook in de mond gekeken worden.
Gr Irfan
Re: Kunnen kiezen uitvallen door een ontsteking?