Mondstuk vs boksen vs angst voor tandards

Author:
thomasito
Posted:
vr, 09/28/2007 - 01:19
Hello hello,

Reeds geruime tijd heb ik angst voor tandartsen, Op een of andere manier kan ik het niet verdragen dan een tandarts met zijn vingers en materiaal ( te diep ) in mijn mond komt. Ik heb reeds 4 tandartsen af moeten lopen eer ik er een tegen kwam die genoeg geduld had om met een moeilijke patient als ik om te gaan. Niet tegenstaande het voorschrijven van xanax of valium blijft het wel moeilijk voor mij! Nu goed ! Mijn laatste bezoeken waren matig vlotjes verlopen waarvoor ik hem dan ook erg dankbaar ben!
You rock Mr luyens uit gent !

Maar dan nu mijn vraag ! Reeds enkele jaren doe ik aan tai-boxen! het moet gezegd, Door de jaren heen ben ik die zogezegde agressieve sport oprecht fijn gaan vinden en begint mijn niveau toch wel aanzienlijk te worden! Graag had ik het nog een stapje verder genomen! Wat dan wil zeggen om in de boxring met iemand te "vechten" Tot hier toe heb ik dat dus niet kunnen doen vanwege het niet kunnen inhoudenvan mijn mondstuk . Ik denk dat mijn angst voor tandartsen en het niet kunnen inhouden van mijn mondstuk wel in relatie staan tot elkaar.
Zodus! Moest er iemand zijn met gelijkaardige problemen en/of daar een oplossing voor zouden kunnen bieden zouden jullie mij een grote dienst bewijzen. Ik denk dan meer in de richting van tandartsen die met gelijkaardige problematieken wel raar weten ( hoop ik )

A special thanks!

Tom
Traveller

Dag thomasito,

Dat is een lastig probleem. Ik ben zelf een vechtsporter en spar in de ring met een bit in. Een aantal zaken die jou wellicht helpen:
1. iedereen moet wennen aan een bit: je moet door je neus ademen, staat vaak nog met overige gezichtsbescherming op (cap), kortom, tis een beetje benauwd. Ik heb vreselijk staan te kokhalzen in het begin, maar het is gewend. Persoonlijk vind ik doorzichtige bitjes daarbij minder smerig smaken dan gekleurde.
2. je hebt standaardbitten die je inbijt nadat je ze warm hebt gemaakt, maar je kunt zo ook door je tandarts (die je zo te zien gelukkig heb gevonden) laten maken. Ik heb zelf een standaardbit, maar misschien dat een op maat gemaakte door de tandarts voor jou beter past en je dus minder problemen.
3. je kunt ook stukje bij beetje jezelt trainen. In een keer het ding een of meerdere rondes inhouden is misschien te veel. TErwijl als je thuis oefent en per 10 seconden oid opbouwt, je het op termijn wel twee minuten volhoudt. En vanaf daar is het prima te doen.

Succes!

Traveller
vr, 09/28/2007 - 15:58 Permalink