Wit spul op wond na het trekken van een kies

Author:
raz
Posted:
di, 10/30/2007 - 23:37
Ik heb voor het weekend een kies laten trekken, deze was niet meer te redden, deels afgebroken en deed erg veel pijn. Ook tijdens het trekken heb ik ondanks 3 carpules verdoving onvoorstelbaar veel pijn gehad (ik wist niet dat ik zo hard kon schreeuwen!).

Kies was eruit, gaasje erin, half uur op gekauwd, 2 uur niets gegeten/gedronken en daarna langzaam begonnen met een glaasje water.
Alles goed en wel, begon de dag erna een beetje op te zwellen allemaal maar dat schijnt normaal te zijn. De pijn is oppervlakkig en niet echt storend, ik heb verder geen pijnstillers nodig.
Maar na dag 2 kwam er wit spul op de wond.

Nu, dag 4, zit er nog steeds erg veel wit spul in de wond. De zwelling (die aan de kant van mijn wang zat) is zo goed als voorbij maar dat witte spul baart mij toch wel enige zorgen. Het stinkt namelijk behoorlijk en als ik er met mijn tong aan voel (wat je toch onbewust steeds doet) dan smaakt het vies.
Waarschijnlijk was mijn kies of wat er onder zat flink ontstoken, anders heb je ook niet zo veel pijn ondanks de enorme hoeveelheid verdoving.
Kan het zijn dat die ontsteking nu op deze manier naar boven/buiten komt?

Ik heb mijn tandarts gebeld en die heeft mij aanbevolen te spoelen met perio aid 0,12%, wat ik sinds vandaag ook braaf 2x per dag doe zoals voorgeschreven, echter zit dat witte spul nog steeds in de wond. Ook zijn de 2 kiezen die direct naast de getrokken kies zaten (van achter geteld was het de 2e kies, op die plek zit geen verstandskies) zijn erg gevoelig als ik er op bijt, het doet pijn (maar het voelt niet als kiespijn, meer als pijn in het tandvlees).

Het waren eerst wat 'sliertjes' wit spul trouwens, nu lijkt het wel een kies die in dat gat zit zo veel zit er. Het is ook vrij stevig.

Moet ik me zorgen maken of gewoon een paar dagen lekker blijven spoelen en dat het vanzelf wel weggaat? Wat is dat witte spul? Een ontsteking die naar buiten komt? Voedselresten? En gaat de pijn in die 2 kiezen vanzelf (en vrij vlot) weer weg?
Ik zal morgen nog eens bellen voor de zekerheid maar wil het ook graag van anderen weten.

Al met al misschien niet zo'n smakelijk verhaal maar zo zit het nou eenmaal en ik wil weten of ik er iets tegen moet doen voor ik straks te laat ben en echt problemen ga krijgen. Ik was al blij dat ik van de kiespijn af was en weer normaal kon slapen.

Heel erg bedankt allemaal!
raz

Ik krijg vandaag een spoelapparaatje van de tandarts dus daarmee zal hopelijk ook de vieze geur en smaak wat sneller weg zijn. Ik zal het rustig afwachten. Echte pijn heb ik niet nee, hooguit dat de 2 kiezen die direct naast te getrokken kies zaten gevoelig zijn wanneer ik er op bijt (mijn kaken op elkaar druk).

Als ik me geen zorgen hoef te maken dan komt het zeker goed, erger dan de pijn van het trekken kan het niet worden ;)

Dat weefsel zal dus na 1 a 2 weken ofzo vanzelf weggaan/loslaten? Niet dat de boel straks dicht groeit en dat dat er nog in zit (de wond gaat nu wel steeds meer mooi dicht, het tandvlees begint al te groeien en het gat is nog maar half zo groot als op de 1e dag)
wo, 10/31/2007 - 12:51 Permalink