Mijn jongste zoon (21) heeft sinds kort zo'n bitje. Ik vraag me eigenlijk af of je dat dan je leven lang 's nachts in moet doen? Blijf je de rest van je leven tandenknarsen, als je daar eenmaal mee begonnen bent?
Tandenknarsen heeft een oorzaak, een bitje is slechts een hulpmiddel. Raar maar waar, hier kan een psycholoog vaak helpen. misschien het proberen waard. :smt006
ik zou eerder doorsturen naar een fysio van de NVFT dan naar ene psycholoog. Vaker liggen er verkeerde gewoontes bv aan ten grondslag. Een splint is slechts symptoombestrijding (net als een pijnstiller bv). En dan moet je de oorzaak opsporen en aanpakken indien mogelijk.
gebruik de zoekfunctie dus eens, want dit is al vele malen besproken.
De tandartsenpraktijk waar ik kom maakt ook de psycholoog bespreekbaar. Een bitje is inderdaad alleen even een hulpmiddel. Als er goede resultaten zijn met fysio zou die doorverwijzing misschien ook goed zijn, dat weet ik dus niet. Wel weet ik ,dat ik in een moeilijke periode in mijn leven vreselijk heb liggen knarsen, vaak is het een soort onmacht/woede. Misschien dat de tandenknarsers, als je dit zegt, zelf wel weten of dit zo kan zijn, dus zelf kunnen kiezen voor fysio of psycholoog. :smt006
een deel heeft daadwerkelijk een psychologische achtergrond. Maar dat is zeker niet de meerderheid. het enige wat ik bedoel is dat er genuanceerd moet worden. En psychische druk alleen betekent nog niet dat er een psycholoog aan te pas moet komen. Overigens werken de nodige NVFT-fysio`s samen met een CBT, en daarmee is gelijk toegang tot psychologie gewaarbord. Maar om de psycholoog als optie nr 1 neer te zetten, nou nee. Niets afdoende aan uw eigen ervaringen overigens.
Re: wat kost een bitje
Mijn jongste zoon (21) heeft sinds kort zo'n bitje. Ik vraag me eigenlijk af of je dat dan je leven lang 's nachts in moet doen? Blijf je de rest van je leven tandenknarsen, als je daar eenmaal mee begonnen bent?
Groetjes, Yolanda.
gebruik de zoekfunctie dus eens, want dit is al vele malen besproken.
succes
Ben hier wel van geschrokken en vanwege de privacy van m'n zoon, heb ik een pb gestuurd.
Groetjes, Yolanda.