Ik mis 2 hoektanden, kan dat met een beugel opgelost worden?

Author:
faatje
Posted:
wo, 11/07/2007 - 14:48
Hoi Allemaal,

Ik zit met een probleem. Ik hoef nog niet te beslissen vandaar dat ik hier om advies vraag. Ik mis zoals de titel zegt 2 hoektanden aan de bovenkant. Nu zegt de orthodontist dat dit met en beugel opgelost kan worden. Ik ben bang dat het lelijk gaat worden en dat de kiezen dan naar voren komen, maar de ortho zegt dat mijn tanden naar achter gaan. Ik weet het even niet wat ik moet beslissen. Ik heb nu implantaten op die plek maar die kunnen eruit. Het ljikt mij ook geen gezicht om een tijdje met 2 gaten te moeten lopen. Aan de onderkaak heb ik 2 kleine scheve tanden en 2 slechte kiezen. De bedoeling is dat een van die slechte kies eruit gaat en zo plaats maakt om ook die scheve tanden recht te maken. Het klinkt allemaal mooi, want ik ben dan van de implantaten en een slechte kies af. De ortho gaat nu voor mij zoeken naar een voorbeeld van een patiënt, maar dat duurt denk ik nog wel even. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?? Stel dat ik beslis om voor de beugel te gaan wat 2 jaar gaat duren is er dan een oplossing om niet met 2 gaten te moeten lopen.

Alvast vriendelijk bedankt!!
robinson

Beetje verwarrend verhaal.
Waar zitten die implantaten,wanneer zijn ze gezet,om wat voor reden zijn ze gezet,zitten er al kronen op?Wat is je leeftijd?
Normaliter laat ik de patient afbehandelen met alles op zijn juiste plaats,op de plaats van de afwezige hoektanden komen dan in de toekomst implantaten waar kronen opgezet worden.( je behoudt dan ruimtes tussen de voortanden en de eerste kleine kiezen)
In de tussentijd kun je met 2 etsbruggen of een frame de boel stabiliseren.
wo, 11/07/2007 - 15:49 Permalink
faatje

Beetje verwarrend verhaal.
Waar zitten die implantaten,wanneer zijn ze gezet,om wat voor reden zijn ze gezet,zitten er al kronen op?Wat is je leeftijd?
Normaliter laat ik de patient afbehandelen met alles op zijn juiste plaats,op de plaats van de afwezige hoektanden komen dan in de toekomst implantaten waar kronen opgezet worden.( je behoudt dan ruimtes tussen de voortanden en de eerste kleine kiezen)
In de tussentijd kun je met 2 etsbruggen of een frame de boel stabiliseren.

De implantaten zitten nu op de plaats van mijn hoektanden. Deze heb ik gekregen, omdat mijn hoektanden nooit door zijn gekomen en mijn melktanden los gingen zitten. Ik ben 28 jr.

Maar omdat ik met een andere reden misschien een beugel krijg kwam de orthodonist met het verhaal de implantaten eruit te halen en een beugel te nemen.

Mijn vraag is of het mogelijk is om het alsnog met een beugel op te lossen of mijn implantaten te behouden. Verder vroeg ik mij af of het wel mooi gaat worden als je 2 hoektanden mist en een beugel neemt.

Ik hoop dat je het nu een beetjes snapt.
wo, 11/07/2007 - 16:42 Permalink
robinson

Ja,snap het een beetje. :smt003
Jouw orthodontist dus niet.
Dit is het paard achter de wagen spannen.
Je gaat toch geen goede implantaten( daar ga ik gemakshalve van uit)
weghalen.
Wat wil ie,de kleine kiezen opschuiven en op de plaats van de hoektanden zetten?
Wordt nooit mooi.
Zou eens een goed gesprek met je tandarts aangaan en je goed laten voorlichten.

ps.
Wat is de achterliggende gedachte om een ortho. behandeling te ondergaan?
wo, 11/07/2007 - 17:18 Permalink
faatje

Hallo Robinson,

Het zijn inderdaad goede implantaten en ben er tevreden over. Het enige waar ik niet zo tevreden over ben is dat mijn 2 kronen op de implantaten niet identiek zijn, maar dat ga ik nog in de toekomst veranderen.

Ik denk ook dat ik hier vanaf zie. Je vroeg wat de reden was. Nou ik heb aan de onderkant 2 snijtanden die iets scheef staan. De ortho zegt dat als ze die gaat behandelen de rest aan de bovenkant naar achter moet. Op die 2 scheve tanden heb ik een redelijk mooi gebitje en wil dat niet verpesten. Er is ook een optie om alleen de scheve tanden behandelen, maar ik weet niet of dat mooi zal zijn. De ortho twijfelt en wil mij eigelijk niet behandelen, omdat het resultaat bijna niet te zien zal zijn. Eigelijk slaat het nergens op en moet ik er gewoon vanaf blijven en niks doen.
do, 11/08/2007 - 10:52 Permalink
Cat

Hallo,

Ik heb min of meer een soortgelijk probleem. Enkele maanden geleden werd mijn hoektand (links) vrijgelegd met behoud van mijn melktand. De orthodontist verwachtte sneller resultaat maar het lukt maar niet. Er is nu een soort rekkertje verbonden met de binnenkant van mijn zijtanden. Vandaag zou hij het eraf halen (met het oog op een stop van de behandeling) maar gezien ik bij het afhalen toch veel pijn had zei hij van toch nog af te wachten en zo snel mogelijk mijn meltand te laten trekken. Ik heb echter een bijkomend probleem: mijn voorlaatste kies bovenaan rechts valt niet meer te redden en is waarschijnlijk niet stabiel genoeg om er een kroon op te plaatsen. Het plan is nu (waar de orthodontist aanvankelijk tegen was) om indien de hoektand toch nog doorkomt, die te behandelen en rechts een botanker te plaatsen om zo de tanden op te schuiven. Indien de hoektand niet meer doorkomt moet die eruit gehaald worden en wordt ook daar een botanker geplaatst om de tanden op te schuiven. De orthodontist zei dat indien de botankers niet geplaatst worden het risico bestaat dat mijn tanden naar binnen groeien.

't Is een ingewikkeld en lang verhaal maar zou iemand hier een beetje advies kunnen geven aub? Is het een groot risico (want ik heb schrik dat het zal mislukken) ? Lijkt de behandeling mogelijk? Hoe lang zou de behandeling dan duren?

Alvast bedankt!

Groetjes
ma, 12/03/2007 - 23:45 Permalink
Agnesbvr

Hallo,

ik heb (helaas) hetzelfde probleem, mis ook m'n beide hoektanden aan de bovenkant van mijn kaak. Op mijn 15e is dit 'opgelost' met een beugel. Wel moest ik hierdoor ruim een jaar met 2 gaten rondlopen en een beugel. Helaas was het toen nog niet opgelost. Omdat de rest van mijn tanden naar voren waren getrokken, ontstond er achter mijn kiezen een ruimte. De tanden schoven en schuiven dus nog steeds terug. Met behulp van een draadje achter mijn 2 voortanden en 2 hoektanden blijft de linkerhelft van mijn bovenkaak nu mooi en recht, maar tussen mijn rechter hoektand en snijtand ontstaat steeds een grote ruimte. Heb al een keer een gebitscorrectie ondergaan van ruim 3 uur, maar zelfs dit hielp niet, het verschuift nog steeds.. Het beïnvloedt je meer dan mensen denken. Je denkt er altijd aan en lachen doe je ook niet zonder er bij na te denken. Wat ik wil zeggen, is dat als ik jou was, ik de implantaten zou laten zitten. Je gebit behandelen met een beugel en de mogelijke behandelingen erna kosten veel tijd en moeite. Succes!

Agnes
ma, 02/13/2012 - 23:08 Permalink